گام مهم بانک مرکزي براي رفع مشکل تراکنش در کارگزاري‌هاي بورس

تاریخ انتشار : 1401/07/24

v

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ افزايش سقف تراکنش‌هاي روزانه کارگزاري‌هاي بورس يکي از مهمترين درخواست‌هاي بورسي‌ها از بانک مرکزي بوده است. برهمين اساس مصوبه هيات عامل بانک مرکزي و در راستاي تسهيل معاملات در بازار سهام، سقف تراکنش درگاه‌هاي پرداخت اينترنتي و کارتخوان کارگزاري‌هاي بورس را از ۵۰۰ ميليون ريال به ۵۰۰۰ ميليون ريال (۱۰ برابر) افزايش داد.


کارشناسان براين اعتقاد هستند که يکي از مشکلات مهم سرمايه‌گذاران جهت سرمايه گذاري در بازار سرمايه که مانع ورود سرمايه مولد در جهت حمايت از توليد شده، محدوديت حداکثر ۵۰ ميليون تومان به عنوان سقف تراکنش مجاز از طريق درگاه‌هاي بانکي کارگزاران در طول مدت ۲۴ ساعت است.


مهدي طغياني، نماينده مردم اصفهان و عضو کميسيون اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي درباره تسهيل‌گري در بازار سرمايه با ۱۰ برابر شدن سقف تراکنش کارگزاري‌ها در گفتگو با خبرنگار ايبِنا گفت: در شرايطي که در بحث نقل و انتقالات مالي براي کنترل پولشوئي و ... قيد و بند‌هايي گذاشته مي‌شود، وقتي افراد درصدد برمي آيند که در بازار سرمايه خريد انجام دهند و براي به ثمر نشستن اين کار با موانعي روبرو مي‌شوند، قطعا براي آينده اين بازار مشکل ساز خواهد بود.

وي در باره اين مشکلات اضافه کرد: يک نقل و انتقال ساده براي انجام خريد، ممکن است با موانع عديده‌اي که بر سر راه آن وجود دارد، روبرو شود. با افزايش سقف تراکنش کارگزاري‌هاي بورسي، نقل و انتقال وجوه بين مشتريان کارگزاران و صندوق‌هاي سرمايه گذاري تسهيل خواهد شد.

نماينده مردم اصفهان در ادامه يادآور شد: در صورتيکه اين کار به خوبي انجام شود اشخاص حقيقي و حقوقي خواهند توانست با نقل و انتقال ساده تري خريد خود را انجام دهند. بايد درنظر داشت که مسائل بازار سرمايه فقط تراکنش نيست، موارد متعددي را در برمي گيرد که يکي از همين مسائل همانطور که مورد اشاره قرار گرفت، تسهيل گري در امر خريد است.