نرخ سود بين‌بانکي تحت کنترل بانک‌مرکزي

تاریخ انتشار : 1401/07/30

نادعلي با تضمين اينکه از جانب بانک مرکزي نرخ بين‌بانکي کاملا تحت کنترل است، تصريح کرد: تا به حال نوساني بيش‌تر از نرخ ۲۱ درصد و حد مورد نظر به وجود نيامده است و همانطور که سال گذشته و طبق مصوبه دولت که نرخ بين‌بانکي حدود ۲۰ درصد تعيين شد و ميانگين اين نرخ در طول سال ۲۰.۳ بود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، عوامل بسياري بر بازار سرمايه تاثير مي‌گذارد و با توجه به ماهيت بازار سرمايه و ريسک‌پذيري افرادي که در آن حضور دارند، اخبار اثر بالايي در اين بازار دارند و در واقع اثر نرخ بهره بين‌بانکي بر بازار سرمايه به صورت رواني و کوتاه‌مدت است. نرخ بهره بين‌بانکي در کوتاه مدت نظام نقدينگي را به بازار‌هاي موازي مخصوصا بازار سرمايه منتقل مي‌کند.


محمد نادعلي مديرکل عمليات پول و اعتبار بانک مرکزي در مصاحبه با خبرنگار ايبِنا در اين‌باره گفت: در رابطه با نرخ سود بين بانکي و نحوه تنظيم اين نرخ و ارتباط آن با ساير نرخ‌ها در بازار‌هاي ديگر به خصوص بازار سرمايه هميشه ميان اقتصاددانان و فعالين بازار اختلافاتي بوده است.


نادعلي با تاکيد بر اينکه فقط بانک‌ها و بانک مرکزي در بازار بين‌بانکي حضور دارند و در اين بازار ميان بانک‌ها مازاد و کسري آن‌ها مبادله مي‌شود، اظهار کرد: در واقع در بازار بين‌بانکي، بانک‌هايي که مازاد منابع در حساب‌جاري خود دارند به بانک‌هايي که کسري دارند و براي تسويه حساب خودشان به پول نياز دارند، سپرده پرداخت مي‌کنند و اين کار براي تسويه حساب بانک‌ها با يکديگر انجام مي‌شود. نرخ بين بانکي نيز براي انجام چنين عمليات‌هايي در بازار بين‌بانکي در نظر گرفته مي‌شود.


وي افزود: منابعي که در بازار بين‌بانکي رد و بدل مي‌شود از ميان بانک‌ها و بازار بين‌بانکي خارج نمي‌شود و از طرفي از بيرون هم منابع به اين بازار امکان ورود ندارند.


مديرکل عمليات پول و اعتبار بانک مرکزي در ادامه تصريح کرد: نرخ بين‌بانکي با ميانگين وزني نرخ مبادلات بين بانک‌ها در هر روز محسابه مي‌شود و در سايت بازار بين‌بانکي اعلام مي‌شود و بانک‌ها از اين نرخ براي تنظيم رفتار خودشان در روز آينده استفاده مي‌کنند. به دليل نوساني بودن اين بازار، امکان کاهش يا افزايش شديد اين نرخ در مدت کوتاه وجود دارد، بنابراين بانک‌هاي مرکزي دامنه‌اي براي بازار بين‌بانکي تعريف کردند که اين نرخ امکان افزايش و کاهش تا سقف و کف تعيين شده را نداشته باشند. بانک مرکزي ايران نيز از سال ۹۹ اين دامنه را براي نرخ بين‌بانکي در نظر گرفته است و در حال حاضر اين دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد تعريف شده است.


وي با اشاره به اينکه بانک مرکزي با ابزار‌هايي مثل ريپو و ريپو معکوس، نرخ بين بانکي را در اين دامنه حفظ مي‌کند و حضوري فعال در اين بازار دارد، افزود: در نتيجه اين نرخ در بازار بين‌بانکي با دامنه‌اي که تعريف شده و ابزار‌هايي که بانک مرکزي در قالب عمليات بازار باز در اختيار دارد، کاملا تحت مديريت بانک مرکزي است و با اينکه ماهيت بازار بين‌بانکي نوساني است، اما نگراني در رابطه با نوسان اين بازار با مديريت بانک مرکزي وجود ندارد.


نادعلي افزود: نرخ بازار بين‌بانکي با اوراق بدهي دولت کاملا مرتبط است، اما در رابطه با بازار سرمايه در واقع عوامل بسياري بر اين بازار تاثير مي‌گذارد و با توجه به ماهيت بازار سرمايه و ريسک‌پذيري افرادي که در آن حضور دارند، اخبار اثر بالايي در اين بازار دارند.


وي در ادامه گفت: نرخ بين‌بانکي يکي از عوامل موثر در بازار سرمايه معرفي مي‌شود، اما نرخ بازار بين‌بانکي نوسان خيلي زيادي ندارد که نوسانات آن به بازار سرمايه منتقل شود و اين بازار را تحت تاثير قرار دهد. از طرفي بين اين دو بازار جا‌به‌جايي منابعي وجود ندارد که با تغيير نرخ در يک بازار، منابع از يک بازار به بازار ديگر منتقل شود و اثر‌گذاري داشته باشد. بنظر مي‌رسد ارتباطي مستقيم و فوري ميان نرخ بين بانکي و شاخص کل وجود نداشته باشد و ساير عومل هستند که بر رفتار بازيگران بازار سرمايه و نوسانات آن اثر‌گذار هستند.


نادعلي با تضمين اينکه از جانب بانک مرکزي نرخ بين‌بانکي کاملا تحت کنترل است، تصريح کرد: تا به حال نوساني بيش‌تر از نرخ ۲۱ درصد و حد مورد نظر به وجود نيامده است و همانطور که سال گذشته و طبق مصوبه دولت که نرخ بين‌بانکي حدود ۲۰ درصد تعيين شد و ميانگين اين نرخ در طول سال ۲۰.۳ بود امسال نيز اين نرخ با نوسان زيادي مواجه نخواهد شد و بانک مرکزي امسال نيز اهداف مورد نظر دولت در رابطه با کنترل نرخ بين بانکي در راستاي حمايت از بازار سرمايه را اجرا مي‌کند.