نظارت بانک مرکزي بر خلق نقدينگي از سوي بانکها تشديد مي شود

تاریخ انتشار : 1401/08/09

تهران- ايرنا- ستاد هماهنگي اقتصادي دولت بانک مرکزي را ملزم کرد که اقدامات نظارتي خود را براي کنترل خلق نقدينگي توسط بانک ها با جديت و دقت بيشتر پيگيري کند.

به گزارش حوزه دولت ايرنا، در جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت که يکشنبه شب به رياست آيت‌الله سيد ابراهيم رئيسي برگزار شد، بانک مرکزي گزارشي از اجراي مصوبات اين ستاد در زمينه کنترل تورم ارائه کرد.

بر اساس تصميم اعضاي ستاد هماهنگي اقتصادي دولت مقرر شد بانک مرکزي اقدامات نظارتي خود را براي کنترل خلق نقدينگي توسط بانک‌ها با جديت و دقت بيشتر پيگيري کند.

همچنين با تصميم اين ستاد، کارگروهي متشکل از نمايندگان معاون اول رئيس جمهور، وزارت امور اقتصادي و دارايي، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزي موظف شدند ضمن رصد تصميمات تورم‌زاي دستگاه‌هاي اجرايي، از هرگونه تصميمي که منجر به افزايش نرخ تورم شود، جلوگيري کند.

اعضاي ستاد هماهنگي اقتصادي دولت پس از بررسي کليات بسته حمايتي از دامداران روستايي و عشايري مقرر کردند جزئيات اين بسته در جلسه بعدي ستاد مورد بررسي و تصويب قرار گيرد تا بر اساس آن شبکه بانکي کشور، سرمايه در گردش لازم براي تامين نهاده‌هاي دامي را با سرعت بيشتري تامين کند.

اين ستاد پنجم مهرماه نيز مقرر کرده بود واحد رصد تورم به منظور رصد و کنترل رشد تورم در يکي از معاونت‌هاي رياست جمهوري تشکيل شود و سياست‌هاي مقتضي براي جلوگيري از افزايش قيمت‌ها را به ستاد هماهنگي اقتصادي پيشنهاد کند.