ضوابط خريد اسکناس ارز از بانک‌ها ابلاغ شد

تاریخ انتشار : 1401/08/15

به گزارش ايبِنا، بانک مرکزي در راستاي تسهيل در تأمين تقاضاي ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل مصارف خدماتي ساير (سرفصل ۲۴)، ترتيبات تأمين و پرداخت ارز به متقاضيان سرفصل مذکور را به شرح زير جهت اجرا به بانک‌هاي ملي، سپه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، تجارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ملت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و صادرات ابلاغ کرد:

۱- فروش ارز (اسکناس) به متقاضيان، حداکثر به مبلغ ۲۰۰۰ يورو يا معادل آن به دلار و به نرخ اعلامي توسط اداره صادرات اين بانک خواهد بود.

۲- فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل خدماتي ساير صرفاً به اشخاص حقيقي بالاي ۱۸ سال امکان‌پذير است.

۳- تأمين ارز از محل منابع داخلي آن بانک، بازار متشکل معاملات ارزي و اسکناس خريداري شده بابت ارز حاصل از صادرات مجاز است.

تبصره: درصورت نياز، تأمين ارز مربوطه توسط اين بانک نيز انجام خواهد شد. در اين ارتباط مقتضي است هماهنگي لازم را با اداره صادرات اين بانک به‌عمل آورند.

۴- فروش ارز از تاريخ ۱۴۰۱.۰۸.۱۵ تا اطلاع ثانوي با ارائه کارت ملي متقاضي امکان‌پذير مي‌باشد. همچنين شناسايي مشتري بايد حسب ضوابط ابلاغي اين بانک صورت پذيرد و علاوه بر ضوابط مذکور، فروش ارز صرفاً از طريق پرداخت معادل ريالي با کارت بانکي به نام متقاضي و استعلام شماره تلفن همراه به نام متقاضي از سامانه شاهکار امکان‌پذير است.

۵- حسب فراهم بودن دسترسي آن بانک به سامانه نظارت ارز (سنا) جهت ثبت تراکنش‌هاي مربوط به فروش ارز سرفصل ساير در شعب منتخب، در صورت بروز هرگونه سوال در ارتباط با نحوه اتصال به سامانه مذکور، مقتضي است هماهنگي‌هاي لازم را با اداره مهندسي نرم‌افزار اين بانک به‌عمل آورند.

۶- آن بانک مکلف است قبل از فروش ارز، نسبت به ثبت مشخصات متقاضي (شماره ملي) در سامانه نظارت ارز (سنا) تحت عنوان «سرفصل خدماتي‏- ساير» (کد سرفصل ۲۴) اقدام نموده و پس از اخذ تأييديه از سامانه سنا، نسبت به فروش ارز به متقاضي اقدام نمايد.

بانک مرکزي، در پايان اين بخشنامه ضمن تاکيد بر ابلاغ مراتب به شعب منتخب و واحد‌هاي ارزي بانک‌هاي ملي، سپه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، تجارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ملت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و صادرات بر حسن اجراي آن تاکيد کرده است.