نقدينگي از ساير بازار‌ها به بورس سرازير شد/ رشد ۱۰۳ هزار واحدي بازار سهام در ۷ روز

تاریخ انتشار : 1401/08/16

به گزارش خبرنگار ايبِنا، از ابتداي هفته گذشته تا به امروز شاخص کل بازار سرمايه از يک ميليون و ۲۴۱ هزار واحدي رشد خود را شروع کرد و تا کانال يک ميليون و ۳۴۴ هزار واحدي تقويت شد، بدين ترتيب در هفت روز کاري شاخص کل بازار سرمايه ۱۰۳ هزار واحد تقويت شد.


يکي از دلايل رشد شاخص، مصوبه ۱۰ بندي دولت براي حمايت از بازار سهام بود و يکي از اين ۱۰ بند اشاره‌اي به بيمه سبد سهام دارد که موجب شده است شاخص کل بازار سرمايه روند صعودي خود را شروع کند.


اما در طرف مقابل بازار غير رسمي ارز روند نزولي را طي کرد و نرخ دلار در بازار غير رسمي که تا روز شنبه از کانال ۳۶ هزار تومان عبور کرده بود، مجددا در روز يک شنبه به کانال ۳۵ هزار توماني بازگردد.


با کاهش نرخ ارز، سکه طلا نيز روند کاهشي يافت، هر چند که ريزش سکه طلا اندک بود و به ۰.۱ درصد رسيد، اما حباب سکه تقويت شد و به دو ميليون و ۷۰۰ هزار تومان رسيد.


در نتيجه مي‌توان گفت که نقدينگي از بازار غير رسمي ارز و طلا خارج شده است و به بازار سرمايه ورود کرده است. دليل کوچ نقدينگي به بازار سرمايه اين است که شرايط براي صعود شارپي بازار سهام فراهم شده است، زيرا بازار سرمايه در کمترين p.e دو سال گذشته ايستاده است و بسياري از سهم‌ها به کف قيمتي رسيده‌اند.


يکي از دلايل قوي‌تر شدن بنياد بازار‌هاي مالي تصميم وزير اقتصاد براي تهيه ماده واحده پيشنهادي براي تصحيح سازوکار قيمت‌گذاري دستوري است، حذف قيمت‌گذاري دستوري يکي از مواردي است که ساليان سال اهالي بازار سرمايه چشم انتظار آن هستند و اين انتظار در دولت سيزدهم در حال به نتيجه رسيدن است، با حذف قيمت گذاري دستوري بسياري از سهم‌ها تقويت خواهند شد که در نتيجه آن شاخص کل بازار سرمايه تقويت خواهد شد؛ بنابراين يکي ازمعضلات بازار سرمايه در حال رفع شدن است.


در طرف مقابل رشد بازار ارز بنياد محکمي ندارد، زيرا که در دولت سيزدهم شاهد افزايش صادرات نفت و همچنين افزايش صادرات غير نفتي هستيم، که موجب شده است ذخاير ارزي کشور تقويت شود، بنابراين کشور در تامين نياز‌هاي ارزي مشکلي ندارد.


حميد رضا جيهاني؛ پژوهشگر اقتصادي و کارشناس بازار‌هاي مالي در گفتگو با ايبِنا، با اشاره به تسهيل دسترسي مردم به ارز گفت: از طرف ديگر، بانک مرکزي در اقدامي مثبت و اثر گذار خريد آنلاين ارز را از امروز شروع کرده است، که با کم شدن صف در مقابل صرافي‌ها و کاهش انتظارات تورمي ناشي از موج‌هاي رسانه‌اي، موجب شده تا مانع رشد نرخ ارز شود.


از طرف ديگر عرضه‌هاي بيشتر از تقاضا که روزانه در بازار نيما و بازار متشکل ارزي از سوي بازار ساز انجام مي‌شود، حکايت از اين دارد که مشکلي در تامين ارز نيست، همچنين تقاضاي جديدي براي نياز به ارز در کشور وجود ندارد، بنابراين شواهد نشان مي‌دهد که افزايش قيمت دلار مقطعي بوده و ناشي از افزايش انتظارات تورمي به دليل شرايط خاص اجتماعي و ايجاد هيجان و تقاضاي کاذب در بازار ارز است.

نويسنده: مرتضي ابراهيمي