راه‌اندازي منطقه آزاد مشترک ايران و کشورهاي حاشيه خزر

تاریخ انتشار : 1401/08/18

به گزارش ايبِنا، حجت الله عبدالملکي؛ دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي  در ديدار با مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي لوتوس آستراخان روسيه و نائب رييس دوماي روسيه ضمن اعلام آمادگي براي تسهيل فرآيند گمرکي در مناطق آزاد ايران و روسيه و همچنين استقبال از سرمايه گذاران روسي در حوزه‌هاي نفت، گاز و انرژي در مناطق آزاد ايران، گفت: در نظر داريم منطقه آزاد مشترکي بين همه کشور‌هاي حاشيه درياي خزر تشکيل دهيم تا اين منطقه مشترک محلي براي حضور فعالان اقتصادي همه کشور‌ها شود.

وي در خصوص ايجاد منطقه آزاد مشترک با کشور روسيه گفت: در نظر داريم منطقه آزاد مشترکي بين همه کشور‌هاي حاشيه درياي خزر تشکيل دهيم تا اين منطقه مشترک محلي براي حضور فعالين اقتصادي براي همه کشور‌ها شود.

دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي بر تسهيل روند تشريفات گمرکي در مناطق آزاد دو کشور تاکيد کرد و افزود: آمادگي خود را براي توافقات اوليه جهت تسهيل فرآيند گمرکي در مناطق آزاد دو کشور اعلام مي‌کنيم و از سرمايه گذاران روسي که علاقمند به سرمايه گذاري در حوزه‌هاي نفت، گاز و انرژي در مناطق آزاد ايران هستند، استقبال مي‌کنيم.

عبدالملکي بر تشکيل کارگروه‌هاي تخصصي بين دو کشور تاکيد کرد و افزود: دولت ايران اراده قطعي دارد تا در حوزه ترانزيت امن ترين، سريع‌ترين و به صرفه‌ترين مسير را براي روسيه و ساير کشور‌هاي فراهم کند و ماموريت ما در دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد اين است که زمينه‌هاي لازم را فراهم کنيم.

 

فعال سازي کريدور شمال ـ جنوب، اولويت همکاري ايران و روسيه

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي لوتوس آستراخان روسيه نيز در اين ديدار گفت: هدف ما توسعه روابط اقتصادي با ساير کشورهاست.

سرگئي ميلوشکين نقاط اصلي تعاملات دو کشور را مناطق آزاد؛ به ويژه انزلي و چابهار عنوان کرد و با اشاره به فرصت‌هاي همکاري در بستر‌هاي لجستيکي و ترانزيتي، افزود: بايد فعال سازي کريدور شمال ـ جنوب در اولويت کاري دو طرف باشد و بهترين سازوکار براي عملياتي سازي آن ايجاد اپراتور واحد جهت مديريت حمل و نقل در مسير کريدور با مشارکت ايران و روسيه است.

وي ادامه داد: تضمين مي‌کنيم سرمايه گذاري‌هاي مشترک ايران و روسيه به تعامل هر چه بهتر اين دوکشور کمک مي‌کند. اين مسئله مهمي است، از اين تعامل براي ارائه خدمات به تمام شرکت‌هاي ايراني و روسي استفاده خواهيم کرد.

 

مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي لوتوس آستراخان روسيه، به امضاي موافقت سه جانبه بين مناطق آزاد انزلي، چابهار و منطقه ويژه اقتصادي لوتوس آستراخان روسيه اشاره کرد و افزود: يکي از بند‌هاي اين موافقت نامه براي توسعه کريدور شمال ـ جنوب و حمل و نقل بار از اين کريدور است.

سرگئي ميلوشکين بر لزوم ايجاد پايگاه باري در ايران و روسيه براي ساماندهي تجارت باري تاکيد کرد و گفت: مهم است براي ارائه خدمات به فرستندگان حمل و نقل بارها، سيستم واحدي بين بنادر شمال و جنوب داشته باشيم که به آن‌ها خدماتي همچون بيمه بار و ماشين‌هاي باربري ارائه شود.

نائب رييس دوماي روسيه نيز در اين نشست گفت: ما در چارچوب دستورات رييس جمهور روسيه و همچنين توافقات صورت گرفته با رئيس جمهور جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي‌کنيم.

الک ساو چنک‌و با بيان اينکه تجارت روسيه نيازمند دسترسي به اقيانوس هند هستند و بايد شناخت کامل نسبت به مناطق آزاد ايران و شرکت‌هاي مشترکي که با دو کشور همکاري دارند وجود داشته باشد، افزود: در سفر اخير ما به هندوستان و در مذاکره‌اي که با بزرگترين شرکت سرمايه گذاري هندي داشتيم از همکاري با ايران و روسيه استقبال کردند.

نائب رييس دوماي روسيه افزود: پيشنهاد مي‌شود مرکز هماهنگي با حضور منطقه آزاد لوتوس روسيه و مناطق آزاد انزلي و چابهار تشکيل شود تا بتوانيم با تعامل دو کشور کريدور شمال ـ جنوب را هر جه سريعتر راه اندازي کنيم و به بهره برداري برسانيم.