حال ناخوش توليدکنندگان سومين اقتصاد بزرگ جهان

تاریخ انتشار : 1401/08/18

نظرسنجي نشان داد که خوش‌بيني توليدکنندگان ژاپن در نوامبر به پايين‌ترين حد در ۲۲ ماه گذشته رسيد، در حالي که روحيه بخش خدمات به بالاترين حد در سه سال گذشته رسيد و بر شکنندگي و ناهمواري بهبود ژاپن پس از کوويد-۱۹ تاکيد کرد.

به گزارش ايسنا، اين نظرسنجي ماهانه بررسي‌هاي سه ماهه بانک مرکزي ژاپن (BOJ) نشان مي‌دهد که توليدکنندگان انتظار داشتند که شرايط کسب‌وکارشان طي سه ماه آينده بهبود يابد، در حالي که پاسخ‌دهندگان بخش خدمات انتظار تغيير اندکي داشتند.

نتايج مختلط بر چالش سياستگذاران در حفظ بهبودي تاکيد کرد. اقتصاددانان تخمين مي‌زنند که اقتصاد شماره سه جهان در سه ماهه سوم به شدت کند شد زيرا کاهش ين، هزينه‌هاي زندگي را بالاتر برد و خطر کندي رشد جهاني افزايش يافت.

در نظرسنجي رويترز از ۴۹۵ شرکت بزرگ که در آن ۲۴۷ شرکت به شرط ناشناس ماندن پاسخ دادند، بسياري نگراني‌هاي خود را در مورد ضعف ين که باعث افزايش هزينه‌هاي واردات مي‌شود و کمبود تراشه‌هاي طولاني‌مدت بر توليد خودرو و خطراتي مانند کندي اقتصاد چين و جنگ اوکراين ابراز داشتند.

يکي از مديران از سازندگان ماشين‌آلات در اين نظرسنجي گفت: کاهش سرعت و رکود طولاني‌مدت توليد خودرو در چين به دليل کمبود تراشه و افزايش هزينه‌هاي مواد فولادي و انرژي، از افزايش فروش و افزايش سود شده جلوگيري کرده است.