راهکار دولت و بانک مرکزي براي کاهش زيان انباشته بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1401/08/21

معاون امور بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد راهکاري دولت براي رسيدگي به زيان انباشته بانک‌ها را تشريح کرد.

سيدعباس حسيني در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه از ابتداي شروع کار دولت سيزدهم بحث اصلاح ساختار مالي بانک‌ها، چه بانک‌هاي دولتي و چه ساير بانک‌ها، به همراه بانک مرکزي درحال پيگيري است، اظهار کرد: از جمله کارهايي که در اين راستا درحال انجام است، پيگيري‌هاي مکرري است که در خصوص اموال مازاد صورت گرفته است تا بانک‌ها دارايي‌هاي مازاد خود را به فروش برسانند.

وي ادامه داد: دومين اقدام افزايش سرمايه بانک‌ها است که از اين طريق بتوان نسبت کفايت سرمايه آن‌ها را افزايش داد. سومين اقدام نيز پيگيري و نظارت بيشتر در تسهيلات پرداختي است تا در جاي مناسب هزينه شود که منجر به عدم بازپرداخت اقساط شود. در کنار همه اين اقدامات پيگير مطالبات بانک‌ها از دولت نيز هستيم.

معاون امور بانکي، بيمه و شرکت‌هاي دولتي وزارت اقتصاد با بيان اينکه مجموع اقدامات مذکور کمک مي‌کند توان مالي بانک‌ها و زيان انباشته آن‌ها اصلاح شود، گفت: همچنين در ساختار مديريتي اقداماتي انجام مي‌شود و اصلاح ساختار مالي نيز در اصلاح ترازنامه اي و سود و زيان کمک کند.

حسيني تاکيد کرد: اين اقدامات با هماهنگي بانک مرکزي درحال انجام است و تا پايان سال قطعا اتفاق خوبي در اين زمينه رخ خواهد داد.

نگاهي به صورت‌هاي مالي برخي بانک‌ها

بر اساس اين گزارش، صورت‌هاي مالي ۳۹۶ شرکت غيردولتي روز چهارشنبه (۲۰مهر) در راستاي شفافيت منتشر شده و در سامانه کدال در دسترس عموم مردم قرار گرفت که بعضا از حال ناخوش اين شرکت‌ها حکايت داشت. در اين ميان زيان انباشته بانک‌هاي دولتي جلب توجه مي‌کرد.

صورت حساب مالي بانک کشاورزي حاکي از زيان خالص اين بانک در سال ۱۳۹۹ معادل ۲۸۹ ميليارد تومان است که در سال ۱۴۰۰ به سود خالص ۲۳ ميليارد توماني رسيده است. بررسي صورت‌هاي مالي اين بانک از زيان انباشته چشم‌گير ۷۴۰۰ ميليارد توماني حکايت دارد.

همچنين زيان خالص بانک ملي از ۶۷۵۰ ميليارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۲۶۷۶ ميليارد تومان در سال گذشته رسيده است. طبق آخرين صورت مالي بانک ملي، اين بانک نزديک به ۷۰ هزار ميليارد تومان زيان انباشته دارد. بانک مسکن نيز از ۱۷۸۶ ميليارد تومان زيان در سال ۱۳۹۹ به يک ميليارد و ۷۵۰ تومان سود در سال ۱۴۰۰ رسيده و زيان انباشته اين بانک ۲۴۰۰ ميليارد تومان است.