معرفي ابزار جديد بانک مرکزي در حوزه بازار ارز به زودي

تاریخ انتشار : 1401/08/24

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه حجم عرضه‌هاي اين بانک در بازار ارز بيشتر شده و از سوي ديگر تقاضاي کاهش يافته است، گفت: افرادي که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به اين دليل خريد ارز انجام مي‌دهند بايد بدانند که از روزهاي آينده ابزار جديد را در اين حوزه معرفي مي‌کنيم.

به گزارش ايرنا از بانک مرکزي، علي صالح‌آبادي در جمع خبرنگاران و در تشريح نشست امروز (دوشنبه ۲۳ آبان ماه) کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي که به منظور بررسي برنامه دولت سيزدهم در مديريت بازار ارز و اتخاذ راهکارهاي مناسب با توجه به شرايط اخير بازار تشکيل شده بود، اظهار کرد: نشست بسياري خوبي را با حضور اعضا و رييس کميسيون اقتصادي داشتيم و در آن در خصوص نوسانات بازار ارز و دلايل آن توضيحاتي ارائه شد و نمايندگان نيز راهکارهايي را مطرح کردند.

وي در خصوص رفع نگراني مردم با توجه به نوسانات نرخ ارز، گفت: افرادي که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به اين دليل خريد ارز انجام مي‌دهند بايد بدانند که از روزهاي آينده ابزار جديد را در اين حوزه معرفي مي‌کنيم تا بتوانند اوراقي را که منتشر مي‌شود خريداري کنند و ديگر نگراني از اين جهت نداشته باشند. خريداران در سررسيدهايي مشخصي مي‌توانند اوراق را به بانک مرکزي بفروشند. جزئيات اين ابزار جديد طي امروز و يا فردا منتشر مي‌شود و مي‌تواند نگراني افراد را برطرف کند.

تقاضاي ارز کاهش پيدا کرده است

رييس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه بر اساس گزارش ارائه شده از سوي بانک مرکزي خوشبختانه در سال جاري به دليل اينکه ارز ترجيحي حذف شده و ديگر اين نوع را ارز نداريم؛ حجم عرضه‌هاي بانک مرکزي در بازار بيشتر شده و از سوي ديگر تقاضاي ارز کاهش پيدا کرده است، افزود: در گذشته کالاها با نرخ ارز ۴۲۰۰ توماني وارد و بعضاً به کشورهاي ديگر قاچاق مي‌شدند. ک

صالح‌آبادي تاکيد کرد: کاهش تقاضا براي ارز و افزايش عرضه بانک مرکزي باعث شده تا بانک مرکزي در حال حاضر روزانه بعضاً بيش از يک ميليارد دلار ارز در بازار عرضه کند.

وي ادامه داد: اين ميزان عرضه شامل عرضه‌هاي بانک مرکزي، صادرکنندگان نفتي و غيرنفتي مي‌شود در حالي که معمولاً يک‌سوم و يا يک‌چهارم از ميزان ارز عرضه شده در بازار معامله مي‌گردد که حاکي از بهبود عرضه ارز در بازار است.

رييس کل بانک مرکزي گفت: بازار متشکل ارزي باعث شده تا صادرکنندگان غيرنفتي که به صورت اسکناس ارز خود را عرضه مي‌کنند بتوانند به سهولت ارز خود را عرضه نمايند و تعادلي را در آن بازار شاهد باشيم.

صالح‌آبادي تصريح کرد: اميدوارم با توجه به حضور و مديريت بانک مرکزي در بازارهاي مختلف از جمله اسکناس و حواله و همچنين کمک‌هاي انجام شده از سوي صادرکنندگان شاهد آرامش بيشتري در بازار باشيم.

آيين‌نامه تسهيلاتي براي تعهدات ارزي توليدکنندگان و صادرکنندگان در دستور کار دولت

وي در خصوص اينکه پيش از اين از سوي بانک مرکزي در کميسيون‌هاي مجلس قول داده شده بود تسهيلاتي براي تعهدات ارزي توليدکنندگان و صادرکنندگان ارائه شود، بيان کرد: آيين‌نامه‌اي در اين زمينه تهيه شده و در دستور کار هيات دولت قرار دارد که با تصويب اين آيين‌نامه مي‌توانيم کمک‌هاي بيشتري نسبت به قبل داشته باشيم.

رييس کل بانک مرکزي گفت: آنچه که در حال حاضر انجام مي‌دهيم و در آينده نيز بهبود خواهد يافت، اين است که صادرکنندگان مي‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به روش‌هاي متفاوت به چرخه تجاري کشور بازگردانند. مي‌توانند بخشي از ارز خود را در سامانه نيما و بخشي ديگر را در بازار متشکل ارزي و حتي بخشي از ارز را به واردات در مقابل صادرات اختصاص دهند و يا صرف تسويه بدهي ارزي خود کنند.