جزئيات و ضوابط اجرايي انتشار اوراق گواهي ارزي بانک مرکزي اعلام شد

تاریخ انتشار : 1401/08/25

تهران- ايرنا- بانک مرکزي در بخشنامه‌اي به بانک ملي ايران، جزئيات و ضوابط اجرايي انتشار اوراق گواهي ارزي را اعلام کرد.

به گزارش ايرنا از بانک مرکزي، براي گسترش و تسهيل استفاده از ابزارهاي مالي در شبکه بانکي کشور، بانک عامل (بانک ملي ايران) مجاز است به نيابت از بانک مرکزي نسبت به عرضه «اوراق گواهي ارزي بانک مرکزي» اقدام کند. 

۱‌‏- ناشر اوراق بانک مرکزي از طريق بانک عامل است.

۲‌‏- اوراق با نام، فقط و اصالتاً قابل خريد توسط اشخاص حقيقي ايراني بالاتر از ۱۸ سال و تاريخ انتشار و سررسيد آن به ترتيب ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۱ و ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱ خواهد بود. 

۳‌‏- حداقل و حداکثر ميزان خريد اوراق توسط هر شخص حقيقي به ترتيب معادل ريالي يک‌هزار دلار و چهار هزار دلار است. ضمناً با توجه به محدوديت عرضه اسکناس کمتر از ۱۰۰ دلار، مبالغ گواهي‎هاي مزبور مضاربي از معادل ريالي ۱۰۰ دلار قابل عرضه و بازخريد خواهد بود.

۴‌‏- پرداخت وجه اوراق در زمان انتشار صرفاً به «ريال» خواهد بود.

۵‌‏- بانک مرکزي به وکالت از خريداران اوراق، نسبت به تامين ارز (دلار) و نگهداري آن تا زمان سررسيد اوراق اقدام مي‌کند. 

تبصره: اوراق توسط بانک عامل به نيابت از بانک مرکزي قابل بازخريد قبل از سررسيد طبق بند (۹) خواهد بود.

۶‌‏- دارندگان اوراق در سررسيد، مي‌توانند يکي از روش‌هاي زير را انتخاب کند: 

الف) پرداخت حق‌الوکاله مذکور در تبصره ذيل اين بند و دريافت اسکناس ارز (دلار) از بانک عامل 

ب) تسويه نقدي (ريالي) که در اين صورت حق‌الوکاله‌اي دريافت نخواهد شد.

تبصره: نرخ حق‌الوکاله معادل هفت درصد (۷٪) مبلغ ريالي در زمان سررسيد مذکور در بند (۷) خواهد بود. 

۷‌‏- مبناي محاسبه براي تعيين مبلغ ريالي در زمان بازخريد، سررسيد و انتشار اوراق، نرخ پاياني روز قبل دلار توافقي (اسکناس) است.

تبصره: نرخ پاياني روز قبل نماد دلار توافقي (اسکناس) بازار متشکل معاملات ارزي (ميانگين موزون معاملات نماد دلار توافقي روز قبل) در پايگاه اطلاع‌رساني شرکت مديريت بازار متشکل معاملات ارز ايران به آدرس www.ice.ir قابل مشاهده است.

۸‌‏- بانک عامل مکلف است به صورت هفتگي منابع ريالي حاصل از فروش اين اوراق را پس از انجام هماهنگي لازم با اداره عمليات ارزي اين بانک، به حساب‌هاي معرفي‌شده نزد اداره معاملات ريالي بانک مرکزي واريز کند. 

۹‌‏- در صورت درخواست دارنده اوراق مبني بر بازخريد اوراق، بانک عامل موظف است طبق جز (ب) بند (۶) و بر اساس ترتيبات بند (۷)، نسبت به تسويه حساب با دارنده اوراق در همان روز اقدام کند. 

۱۰‌‏- در صورت عدم مراجعه صاحب اوراق در سررسيد، بانک عامل موظف است ريال حاصل از تسويه اوراق مزبور را بر مبناي مفاد جزء (ب) بند (۶) و بند (۷) محاسبه و به حساب ريالي شخص که در زمان خريد اوراق معرفي نموده، واريز کند. 

۱۱‌‏- پس از انجام تسويه‌حساب با صاحبان اوراق در روز سررسيد يا پيش از آن حسب ترتيبات بندهاي (۶) و (۷)، بانک عامل موظف است به منظور وصول وجوه پرداختي به دارندگان اوراق از اين بانک، نسبت به ارسال گزارش معاملات در مقاطع هفتگي به اداره عمليات ارزي (روز دوشنبه هر هفته)، اقدام ‌کند. ترتيبات اجرايي اين بند، توسط اداره مذکور ابلاغ خواهد شد.

۱۲‌‏- بانک عامل مکلف است به منظور دريافت مبالغ ريالي و ارزي پرداخت شده به دارندگان اوراق در سررسيد (حسب ترتيبات بندهاي (۶) و (۷)) اطلاعات مربوطه را‏ به اداره عمليات ارزي اعلام کند. 

۱۳‌‏- اوراق موضوع اين بخشنامه به استناد ماده (۲۹) قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور معاف از ماليات خواهند بود. 

۱۴‌‏- کارمزد عامليت بانک عامل براي فروش، بازخريد و تسويه اوراق به صورت جمعي تعيين و متعاقباً توسط اداره حسابداريکل و بودجه محاسبه و به حساب بانک عامل واريز خواهد شد.

۱۵‌‏- اوراق از طريق سامانه سيما متعلق به بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران عرضه و بازخريد مي شود و انجام معاملات ثانويه اوراق امکان پذير نيست. 

همچنين ضرورت دارد ضمن ارائه مفاد ضوابط به شرح بندهاي فوق به خريداران اوراق، «تعهدنامه التزام به ضوابط اوراق گواهي ارزي بانک مرکزي» نيز از ايشان به شرح ذيل اخذ شود: 

«اينجانب به‌ضوابط، مقررات و شروط ناظر بر کليه مراحل خريد و بازخريد تا تحويل‌‏/تسويه نهايي و همچنين ضمانت اجراهاي مترتبه بر عدم رعايت الزامات مندرج در اين ضوابط آگاه بوده و کليه موارد مورد قبول مي‌باشد».

  •  
  •  
  •  
  •  
  •