مزيت خريد اوراق ارزي چيست؟

تاریخ انتشار : 1401/08/28

تهران- ايرنا- مهمترين مزاياي اوراق ارزي به عنوان ابزار کنترل بازار ارز معاف از ماليات است، امنيت دارد، کانال خريد و فروش رسمي دارد و مبناي نرخ‌گذاري آن بازار متشکل ارزي است.

به گزارش ايرنا، پس از انتشار اوراق سکه، روز گذشته بانک مرکزي انتشار اوراق گواهي ارزي را به عنوان ابزاري براي کنترل بازار ارز معرفي کرد. اين اوراق به افراد حقيقي بالاي ۱۸ سال و با سررسيد سه ماهه به ازاي هر نفر حداقل يک هزار دلار و حداکثر چهار هزار دلار عرضه مي‌شود.

بانک مرکزي در تشريح جزئيات انتشار اوراق ارزي، اعلام کرد که اين اوراق معاف از ماليات است و اين امر را مي‌توان يکي از مزاياي آن برشمرد اين در حالي است که در بازار آزاد امکان برخورد مالياتي و کسب ماليات از درآمدهاي حاصل از تفاوت نرخ ارز در زمان خريد و فروش وجود دارد.

ديگر مزيت انتشار اوراق اين است که خريد و فروش اوراق از کانال رسمي و قانوني انجام مي‌شود و معاملات در بازار آزاد غيرقانوني است و امکان پيگيري قضايي توسط قانونگذار و نهادهاي نظارتي وجود دارد و طي هفته‌هاي گذشته اعلام شد که خريد و فروش ارز جزو معاملات اقتصادي محسوب مي‌شود و يارانه اين افراد قطع مي‌شود.

مبناي نرخ گذاري اوراق ارزي بازار متشکل و نرخ‌هاي توافقي است و براساس اعلام بانک مرکزي مبناي محاسبه براي تعيين مبلغ ريالي در زمان انتشار، بازخريد و سررسيد اوراق، نرخ پاياني روز قبل نماد دلار توافقي اسکناس بازار متشکل معاملات ارزي است. براساس اين گزارش نرخ‌ها در پايگاه اطلاع‌رساني شرکت مديريت بازار متشکل معاملات ارز ايران به آدرس www.ice.ir قابل مشاهده است.

در زمان سررسيد فرد مي‌تواند اسکناس ارزي دريافت کند که در اين شرايط بايد حق الوکاله پرداخت کند يا اينکه تسويه به صورت ريالي باشد که در اين صورت نيازي به پرداخت حق الوکاله نيست. حق الوکاله برابر هفت درصد مبلغ ريالي نرخ توافقي دلار در روز قبل است.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •