کاهش قابل توجه بهاي توليدکننده

تاریخ انتشار : 1401/08/29

تورم توليدکننده بخش معدن در تابستان امسال نسبت به بهار ۱۴ واحد درصد و بخش صنعت ۱۶.۲ واحد درصد در همين بازه زماني کاهش يافته است.

به گزارش ايبِنا؛ شاخص بهاي توليدکننده مانند شاخص بهاي مصرف‌کننده از جمله شاخص‌هاي قيمتي است که در بررسي روند سطح قيمت‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرد؛ اين شاخص در واقع اندازه‌گيري تغييرات قيمت‌هايي است که توليدکننده در ازاي فروش کالا‌ها و خدمات خود دريافت مي‌کند و به همين دليل برخي شاخص بهاي توليدکننده را شاخصي مي‌دانند که روند‌هاي قيمتي در بازار‌هاي عمده‌فروشي، صنايع توليدي و بازار کالا‌ها را منعکس مي‌کند.

 

در ادبيات اقتصادي از اين شاخص به عنوان يک شاخص پيش‌نگر ياد مي‌شود؛ به اين معني که با بررسي اين شاخص مي‌توان سطح تغيير قيمت‌ها در بازار کالا و خدمات مصرفي يا تورم را پيش‌بيني کرد چرا که هر افزايش يا کاهش قيمت در شاخص بهاي توليدکننده با يک وقفه زماني در شاخص بهاي مصرف‌کننده نيز مشاهده مي‌شود.

 

در فصل تابستان ۱۴۰۱، درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش معدن نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۳.۴ درصد است؛ تورم نقطه به نقطه توليد کننده بخش معدن در فصل بهار ۲۷.۴ درصد بوده بنابراين شدت رشد شاخص ياد شده در تابستان نسبت به بهار ۱۴ واحد درصد کاهش داشته است.

 

تداوم

 

همچنين در فصل تابستان ١٤٠١، درصد تغييرات شاخص قيمت توليدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٣٠،١ درصد است که در مقايسه با تورم نقطه به نقطه توليد کننده صنعت در بهار (٤٦.٣ درصد)، ١٦.٢ واحد درصد کاهش داشته است.

 

تداوم

منبع: شادا