امکان بهره گيري مشاوران از اطلاعات سامانه صبا در آينده نزديک

تاریخ انتشار : 1401/08/30

سامانه صبا ( صنايع بالا دستي ايران ) در جلسه عصر يکشنبه 29 آبان ماه به کانون مشاوران اعتباري و سرمايه گذاري بانکي معرفي شد.

در ابتداي اين نشست مهندس قديري مدير عامل سامانه صبا که با هدف جمع آوري، تجزيه و تحليل و ارائه خروجي هاي آماري و اطلاعاتي مجتمع ها، کارخانه ها، خطوط توليد، پروژه هاي به بهره برداري رسيده و در دست اجراي حوزه بالادست صنايع بزرگ ايران ايجاد شده، به تشريح علل را اندازي اين سامانه اطلاعاتي که از سال 1397 فعاليت خود را آغاز و در جشنواره اينوماين سازمان ايميدرو به عنوان برترين ايده برگزيده شد پرداخت و افزود تاکنون بيش از 71 هزار کاربر صنعتي در اين سامانه ثبت نام نموده و همچنين بيش از 50 هزار شرکت نيز به واسطه حضور فعالان اطلاعاتشان در آن ثبت شده است.

در اين جلسه همچنين مهندس عبدالاحد فرج زاده عضو شوراي عالي، مازيار تقوي نژاد مدير امور رتبه بندي و شکور آرين خواه مدير امور برنامه ريزي و توسعه فرهنگي  از طرف کانون و مرتضي شمس صالحي معاون توسعه کسب و کار سامانه صبا حضور داشتند.

شمس صالحي در تشريح بيشتر فرآيند ارائه اطلاعات مورد نياز مشاوران سرمايه گذاري در تهيه گزارش هاي امکان سنجي گفت : با جمع آوري اين داده ها و تحليل و تبديل آن ها به اطلاعات ارزشمند و سپس توليد دانش اثربخش جهت تصميم گيري هاي کلان در سطح کشور، سياست هاي اجراي بر مبناي اطلاعات واقعي در کشور انجام خواهد شد.

سپس مهندس فرج زاده ضمن تأييد اهميت هر سامانه اطلاعاتي که بتواند در امکان سنجي دقيق طرح ها به مشاوران کمک کند، يادآور شد در عين حال تأييد اعتبار مراجع ذي صلاح علمي شناخته شده، براي بهره گيري از آنها در گزارشها ضروري است و درصورتي که سامانه صبا بتواند چنين گواهي اعتباري را ارائه کند مي توان در زمينه نحوه همکاري دو نهاد در چارچوب يک تفاهمنامه تبادل نظر و تصميم گيري کرد.  

صبا مخفف عبارت «صنايع بالادستي ايران» مي باشد و سامانه صبا، جامع ترين سامانه اطلاعاتي صنايع بالادستي ايران است.

اطلاعات مجتمع‌ها، واحدهاي توليدي، پروژه‌هاي احداث شده و در حال احداث، محصولات، شرکت‌ها و افراد مرتبط در صنايع بالادستي ايران در سامانه صبا جمع آوري شده و روزانه در حال تکميل است.

گفتني است که صنايع بالادستي در سامانه صبا شامل صنايع زير است :

نفت، گاز و پتروشيمي

فلزات اساسي

کاني هاي غير فلزي

توليد انرژي