نرخ سود بين بانکي در کنترل کامل بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1401/09/05

به گزارش خبرنگارايبِنا، فعالان بازار سرمايه در مقاطعي علت درجا زدن بورس را افزايش نرخ بهره بين بانکي عنوان مي‌کنند، اما با توجه به نظر کارشناسان اين نرخ اثر چنداني بر بازار سرمايه ندارد. با اين حال بانک مرکزي همواره تاکيد داشته که سهامداران نگران افزايش نرخ بهره بين بانکي نباشند. به همين جهت مدتي قبل رئيس کل بانک مرکزي با رئيس سازمان بورس ديدار داشت. در اين ديدار مقرر شد که نرخ بهره بين بانکي مديريت شود.

در اين زمينه مصطفي قمري وفا روابط عمومي بانک مرکزي در توئيتي گفت: نرخ بهره بين بانکي با سياست مشخصِ بانک مرکزي کنترل مي‌شود، همچنين رئيس کل بانک مرکزي در اين جلسه بيان کرد: دغدغه بازار سرمايه دغدغه بانک مرکزي نيز محسوب مي‌شود و تمام تلاش ما تقويت بورس است. نرخ بهره بين بانکي با سياستِ مشخص کنترل خواهد شد.

 

نرخ

 

با توجه به موارد گفته شده بانک مرکزي از ابتداي دولت سيزدهم، کنترل نرخ بهره بين بانکي را به‌منظور حمايت از بازار سرمايه در دستور کار خود قرار داده که در اين رابطه نظر مسئول و کارشناس اين حوزه را جويا مي‌شويم.

محمد نادعلي؛ مديرکل عمليات پول و اعتبار بانک مرکزي در مصاحبه با خبرنگار ايبِنا، در رابطه با بازار بين بانکي گفت: فقط بانک‌ها و بانک مرکزي در بازار بين بانکي حضور دارند، در اين بازار، مازاد و کسري ميان بانک‌ها مبادله مي‌شود. اگر بانکي در بازار بين بانکي مازاد منابع داشته باشد به بانکي که داراي کسري است و قصد تسويه حساب دارد در قالب سپرده مي‌دهد، بنابراين در هنگام مبادله نرخي تحت عنوان نرخ سود بين بانکي شکل مي‌گيرد.

 

نادعلي ادامه داد: بانک مرکزي از سال ۹۹ براي نرخ سود بين بانکي دامنه‌اي تعريف کرد، تا اين نرخ از عددي پايين‌تر يا بالاتر نرود. اين دامنه در حال حاضر بين ۱۴ تا ۲۲ درصد است و بانک مرکزي با ابزار‌هاي در اختيار خود مانند ريپو اين نرخ را کنترل مي‌کند؛ بنابراين با ابزار‌هاي در اختيار بانک مرکزي و تعيين دامنه، نرخ سود بين بانکي کاملا تحت کنترل است.

 

نرخ سود بين بانکي نوسان زيادي ندارد

وي افزود: عواملي زيادي روي بازار سرمايه اثر مي‌گذارد، يکي از اين عوامل، نرخ بهره بين بانکي است، اما اين نرخ نوسان زيادي ندارد تا به بازار سرمايه منتقل شود و آن را تحت تاثير قرار دهد. همچنين جابه‌جايي سرمايه بين بازار سرمايه و منابع بين بانکي وجود ندارد پس با بالا رفتن نرخ در بازار بين بانکي منابع از بازار سرمايه به اين بازار منتقل نمي‌شود، بنابراين نرخ سود بين بانکي با شاخص کل رابطه مستقيم ندارد و ساير عوامل بر نوسان بازار سرمايه اثرگذار است.

مديرکل عمليات پول و اعتبار بانک مرکزي، با اشاره به اينکه نرخ بين‌بانکي کاملاً تحت کنترل بانک مرکزي است، تصريح کرد: تابه‌حال نوساني بيش‌تر از نرخ ۲۱ درصد و حد موردنظر به وجود نيامده، همان‌طور که در سال گذشته و طبق مصوبه دولت نرخ بين‌بانکي حدود ۲۰ درصد تعيين شد. ميانگين اين نرخ در طول سال ۲۰.۳ بود و امسال نيز اين نرخ با نوسان زيادي مواجه نخواهد شد. بانک مرکزي امسال نيز اهداف موردنظر دولت در رابطه با کنترل نرخ بين‌بانکي در راستاي حمايت از بازار سرمايه را اجرا مي‌کند.

همچنين در اين باره سيد فرهنگ حسيني، کارشناس بازار سرمايه در گفتگو با ايبِنا، با تأکيد بر اينکه محدوده ۲۰ تا ۲۱ درصد براي نرخ بين‌بانکي در نظر گرفته شده، گفت: در ماه‌هاي اخير شاهد بوديم که اين نرخ در محدوده موردنظر حفظ شد و راهکار بانک مرکزي در بخش نظارتي و استفاده از ابزار‌هايي مثل قرارداد ريپو و حضور فعال و مؤثر در بازار بين‌بانکي نتيجه داد و با اين روش بانک مرکزي سقفي را در اوراق خزانه و دولتي ايجاد کرد.

وي افزود: کنترل نرخ بهره بين بانکي موجب افزايش ۱.۵ تا ۲ واحدي نسبت P/E بازار سرمايه نسبت به زمان مشابه سال گذشته شده که خود اين امر اقدام مناسبي در حمايت از بازار سرمايه است.

با جمع بندي نظرات کارشناسان بايد بگوييم که يکي از علت‌هاي درجا زدن شاخص در ماه‌هاي گذشته تغيير در نرخ سود بين بانکي است، اما روند شاخص به عوامل مختلفي مانند قيمت‌هاي جهاني، عدم ورود نقدينگي و بي‌اعتمادي مردم بستگي دارد، با اين وجود بانک مرکزي توانسته اين نرخ را در حدود ثابتي حفظ کند.