امضا ۱۷ سند همکاري در آخرين سفر مقامات تاجيکستان به ايران

تاریخ انتشار : 1401/09/14

وزير نيرو گفت: تاکنون ايران و تاجيکستان ۱۴ کميسيون برگزار کرده و اسناد مختلفي به امضا رسيده است،اما در آخرين سفر مقامات تاجيکي به ايران ۱۷ سند همکاري به امضا رسيد.

به گزارش خبرنگار مهر، وزير نيرو در پانزدهمين اجلاس کميسيون مشترک اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري تاجيکستان گفت: پيشينه تاريخي مشترک دلايلي براي توسعه روابط بين دو کشور بوده که با روي کار آمدن دولت سيزدهم توسعه روابط اتفاق افتاد.

وي ادامه داد: رئيس جمهور پس از انتخابات اولين سفر خود را براي برگزاري جلسه مشترک با رئيس جمهور تاجيک به شهر دوشنبه داشت که در اين سفر ۸ سند به امضا رسيد و پس از آن اجلاس شانگهاي بود که ايران توانست عضو رسمي شانگهاي شود.

وزير نيرو اضافه کرد: تاکنون ۱۴ کميسيون مشترک برگزار شده و اسناد مختلفي به امضا رسيده که در آخرين سفر مقامات تاجيکي ۱۷ سند همکاري به امضا رسيد.

اسنادي که در طول زمان امضا شده بخشي از آنها اجرايي و بخشي از آن ضروري است که مسئولين دو کشور در بخش‌هاي مختلف با پيگيري‌هاي مستمر آنها را اجرايي کنند. اگر آمار مبادلات اقتصادي را مرور کنيم در سال ۲۰۲۲ رشد ۳۰۰ درصدي داشته ايم.
وي افزود: با فعال شدن بخش‌هاي اقتصادي دو کشور شاهد مبادلات اقتصادي مضاعفي هستيم که اميدواريم در سال‌هاي نيز ادامه دار باشد. البته لازم به ذکر است که در سال ۲۰۱۳ مبادلات بين ايران و تاجيکستان بسيار بيشتر بوده و براي تداوم اين مبادلات بايد هيئت‌هاي دو کشور فعال باشند.
محرابيان با اشاره به اينکه پانزدهمين اجلاس يک نقطه شاخص دارد اضافه کرد: هيئت حاضر يکي از عالي‌ترين رتبه‌هاي هيئت در آن قرار دارند و انتظار داريم در اين اجلاس به توافقات بي نظيري برسيم.
وزير نيرو اضافه کرد: در شرايط فعلي لزوم بخش خصوصي و فعال شدن آن مد نظر طرفين است و پيش بيني شده اين هيأت ديدار هابي با بخش خصوصي داشته باشند و هيئت تاجيک براي سرمايه گذاري استقبال کند.

همچنين دلير جمعه رئيس تاجيکستاني کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور با اشاره به اينکه همکاري سازنده‌اي بين دو کشور آغاز شده است، گفت: اين همکاري‌ها در قالب برگزاري نمايشگاه‌ها و همچنين سرمايه گذاري در بخش‌هاي مختلف صنعتي و …اجرا شده است.

او افزود: مناسبات‌هاي بين دو کشور تنها در بخش اقتصادي نبوده و در زمينه فرهنگي، تاريخي و… اجرا شده و امضاي ۱۷ سند در همين راستا انجام شده است.