تقلاي صنعت براي رونق

تاریخ انتشار : 1401/09/20

دنياي‌اقتصاد : افزايش قيمت مواداوليه براي توليدکنندگان رشته‌‌‌ فعاليت‌‌‌هاي صنعتي، به کاهش توليد منجر شد. البته اين زيان تنها متوجه گروه توليدکنندگان نبود؛ بلکه مصرف‌کنندگان هم با افزايش ۶واحدي قيمت مواجه شدند. از سوي ديگر، موجودي محصول نهايي در انبار با کاهش اندکي مواجه شد. اين گزاره، به اين معناست که با اتمام ذخاير موجود در انبار و همچنين کاهش توليد، احتمالا قيمت‌ها روند صعودي خود را حفظ خواهند کرد.

به‌‌‌طورکلي، اعداد شامخ کل به دست آمده از ابتداي سال، بهبود قابل‌‌‌توجهي را در محيط کسب‌وکار نشان نمي‌‌‌دهند. صنايع پوشاک و چرم در آبان‌ماه، بدترين وضعيت را از بين بقيه فعاليت‌‌‌هاي صنعتي تجربه کردند. شامخ کل اين گروه، ۴۲/ ۳۵واحد و بهترين وضعيت صنعتي براساس تحليل شاخص مديران خريد، متعلق به گروه‌‌‌هاي وسايل نقليه و قطعات وابسته و همچنين، گروه فلزات بوده است. شامخ اين دو گروه صنعتي، به‌ترتيب، ۵/ ۶۰ و ۶۰واحد بوده است. همچنين در آبان‌ماه، از ۱۲رشته فعاليت، ۶رشته فعاليت عدد بالاي ۵۰واحد را در شامخ ثبت کردند؛ اين موضوع مي‌‌‌تواند حاکي از اين باشد که برخي فعاليت‌‌‌هاي صنعتي در حال خروج از رکود هستند. البته، اينها همه در حالي است که بنا بر گفته‌‌‌هاي صاحبان صنايع، زمزمه‌‌‌هاي نوبت‌‌‌بندي و قطع گاز در حال جدي شدن است، به‌طوري که واحدهاي توليد فولاد، سيمان و پتروشيمي، اخطارهايي مبني بر نوبت‌‌‌بندي گاز را دريافت کرده‌‌‌اند. بنابراين در تحليل ديگر، اين وضعيت ممکن است آنچنان هم پايدار نماند.

براساس گزارش شاخص مديران خريد که اتاق ايران منتشر مي‌کند، قيمت خريد مواد اوليه براي صنايع مختلف در آبان‌ماه، افزايش شديدي نسبت به ماه گذشته داشت و با افزايش حدود ۱۰واحدي، به ۹۹/ ۷۴واحد رسيد. افزايش شديد قيمت خريد مواد اوليه در حالي است که توليد محصولات نيز کاهش اندکي نسبت به ماه گذشته داشت و رقم ۱۰/ ۵۴واحدي را ثبت کرد. آمار شامخ آبان‌ماه صنعت حاکي از آن است که وضعيت صنايع در آبان‌ماه، رشد اندکي نسبت به مهر ماه داشته و رقم ۴۹/ ۵۲واحدي را ثبت کرده است. در مقابل شامخ کل اقتصاد، با کاهش ۸/ ۲واحدي، به ۳۹/ ۴۷واحد رسيده است.

 

شامخ صنعت در مولفه ميزان توليد، بهبود اندکي را نشان داده و به ۱۰/ ۵۴واحد رسيده است. در بخش ميزان سفارش‌هاي جديد، شاهد افزايش ميزان سفارش‌ها بوديم و شامخ اين گروه با افزايش ۴واحدي به ۸۶/ ۴۹واحد رسيده است؛ با اين حال، شامخ اين مولفه همچنان زير ۵۰واحد است. سرعت انجام و تحويل سفارش‌ها در آبان‌ماه نيز کاهش ۴واحدي را ثبت کرده و به ۵۷واحد رسيده است. همچنين موجودي مواد اوليه خريداري‌شده، با ثبت رقم ۸۱/ ۴۸واحدي، کاهش اندکي را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد. ميزان استخدام و به‌کارگيري نيروي انساني در آبان‌ماه، نسبت به مهر افزايش اندکي داشته و به ۸۹/ ۵۲واحد رسيده است.

همچنين قيمت خريد مواد اوليه در اين مولفه با افزايش شديد به ۹۹/ ۷۴واحد رسيد. موجودي محصول نهايي در انبار، طي آبان‌ماه کاهش اندکي را ثبت کرد و اکنون شاخص آن در محدوده ۲۷/ ۵۳واحدي قرار دارد. ميزان صادرات کالاها با ثبت رقم ۷۳/ ۴۸واحدي، همچنان مانند ماه‌‌‌هاي گذشته است و تغيير ملموسي نداشته است. قيمت محصولات توليدشده در آبان‌ماه ۶واحد نسبت به مهرماه افزايش يافت و به ۰۵/ ۵۳واحد رسيد. همچنين مصرف حامل‌‌‌هاي انرژي با ثبت رقم ۸۰/ ۵۸واحدي، رشد ۷واحدي را ثبت کرده است. ميزان فروش محصولات در اين ماه رشد نسبتا خوبي نسبت به مهر داشته و با افزايش ۶واحدي، به ۹۶/ ۴۹واحد رسيده است. همچنين انتظارات توليد در ماه آينده کاهش اندکي نسبت به مهرماه ثبت کرده است و در رقم ۹۶/ ۵۹واحد قرار دارد.

پايان پيشتازي صنايع فلزي

وسايل نقليه و قطعات وابسته: در پيمايش شامخ آبان‌‌‌ماه ۱۴۰۱ پس از گروه وسايل نقليه و قطعات وابسته، بالاترين عدد شامخ مربوط به گروه صنايع فلزي است. شامخ آبان‌ماه اين گروه نسبت به عدد مهرماه، حدود يک‌واحد تنزل داشته، در حالي که اين گروه طي ماه‌‌‌هاي شهريور و مهر در بين صنايع مورد بررسي پيشگام بوده است. فعالان اقتصادي گروه صنايع فلزي در بين صنايع مورد بررسي بيشترين افزايش بهاي مواد اوليه را با ثبت رقم ۷۸/ ۷۷واحدي گزارش کرده‌‌‌اند. همچنين، ميزان توليد محصولات در اين گروه با ثبت رقم ۷/ ۶۶واحدي نسبت به ماه گذشته بهبود قابل ملاحظه‌‌‌اي داشته است. ميزان سفارش‌هاي جديد نيز با ثبت عدد ۸/ ۵۷واحد حاکي از رشد قابل‌‌‌ملاحظه سفارش‌هاي ثبت‌شده در آبان‌ماه نسبت به مهرماه است. سرعت انجام و تحويل سفارش‌ها نيز افزايش يافته و به ۸/ ۵۷واحد رسيده است. موجودي مواد اوليه نيز رشد داشته و رقم ۱/ ۵۱واحدي را ثبت کرده است. ميزان استخدام و به‌‌‌کارگيري نيروي کار نيز افزايش قابل‌‌‌توجهي را نشان مي‌دهد و به ۸/ ۵۷واحد رسيده است. همچنين مديران خريد افزايش قابل‌‌‌ملاحظه فروش محصولات و افزايش صادرات را گزارش داده‌‌‌اند.

صنايع چوب، کاغذ و مبلمان: شامخ گروه صنايع چوب، کاغذ و مبلمان در آبان‌ماه عدد ۱/ ۵۹واحد به دست آمده است. اين عدد در بين صنايع مورد بررسي، اين گروه را در جايگاه سوم قرار مي‌دهد. آمار به دست آمده از پيمايش شامخ آبان‌ماه اين گروه حاکي از افزايش قابل‌‌‌توجه ميزان توليد با ثبت رقم ۳/ ۶۴واحدي و سفارش‌هاي جديد با ثبت رقم ۱/ ۵۷واحدي است. همچنين افزايش اندک در ميزان استخدام و به‌‌‌کارگيري نيروي انساني در آبان‌ماه نسبت به مهرماه مشاهده مي‌شود.

موضوع حائز اهميت در پيمايش شامخ اين گروه، کاهش شديد بهاي محصولات است. شاخص بهاي محصولات در اين گروه طي آبان‌ماه رقم ۳/ ۳۹واحدي را ثبت کرد؛ برخلاف اعلام مديران خريد ساير صنايع، اين گروه با کاهش قيمت محصولات توليدي در آبان‌ماه مواجه بوده است. اين در حالي است که افزايش شديد بهاي مواد اوليه در اين ماه گزارش شده است.

صنايع لاستيک و پلاستيک: شامخ صنايع لاستيک و پلاستيک در آبان‌ماه با ثبت عدد ۴/ ۵۸واحد از بهبود اندک فعاليت‌‌‌هاي اين گروه خبر مي‌دهد. اين عدد نسبت به شامخ ماه گذشته ۵‌واحد افزايش يافته است. طي سه‌ماه گذشته وضعيت کسب‌وکارهاي اين گروه بهبود آرامي را در پيش گرفته که در صورت تداوم مي‌‌‌تواند به ارتقاي قابل‌‌‌توجه کسب‌وکارهاي مربوط به اين صنعت منجر شود. ميزان توليد محصولات اين گروه پس از افزايش مهرماه در آبان‌ماه بدون تغيير گزارش شده، همچنين ميزان سفارش‌هاي جديد با ثبت عدد ۷۵واحدي افزايش شديدي را تجربه کرده است. مانند ساير گروه‌‌‌ها قيمت مواد اوليه در گروه لاستيک و پلاستيک طي آبان‌ماه نيز افزايش قابل‌‌‌توجهي داشته و به ۸/ ۶۸واحد رسيده است. پس از افزايش فروش و صادرات محصولات اين گروه در ماه گذشته، پيمايش شامخ آبان نشان مي‌دهد که در اين ماه ميزان فروش داخلي و صادرات اين گروه بدون تغيير بوده است.

فرآورده‌‌‌هاي نفت و گاز: شامخ گروه صنايع فرآورده‌‌‌هاي نفت و گاز در آبان‌ماه با ثبت عدد ۵/ ۴۹واحد از عدم‌تغيير وضعيت کسب‌وکارها حکايت دارد. ميزان توليد محصولات اين گروه در اين ماه با ثبت رقم ۱/ ۵۳واحدي افزايش داشته‌‌‌ است. استخدام نيروي کار تغييري نداشته و موجودي مواد اوليه نيز با ثبت رقم ۹/ ۴۶واحدي کاهش محسوسي را تجربه کرده است. مطابق نتايج اخير پيمايش شامخ در ماه‌‌‌هاي اخير افزايش قابل‌‌‌توجه قيمت مواد اوليه اين گروه با ثبت رقم ۸/ ۶۸واحدي از سوي فعالان اين حوزه گزارش شده است. ميزان صادرات در اين گروه رقم ۵۰واحدي را ثبت کرده و بدون تغيير گزارش شده است. در مقابل قيمت محصولات اين گروه افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته و به ۴/ ۵۹واحد رسيده است.

قعرنشيني پوشاک و چرم

پوشاک و چرم: شامخ گروه پوشاک و چرم براي سومين ماه متوالي، بدترين وضعيت را ميان بقيه صنايع داشته است. شامخ گروه پوشاک و چرم با ثبت رقم ۴/ ۳۵واحدي در اين ماه حاکي از تنزل شديد کسب‌وکارها در آبان‌ماه نسبت به ماه قبل است. اين عدد نسبت به ماه قبل پنج‌واحد تنزل داشته است که تشديد رکود در اين گروه را روايت مي‌کند. براساس پيمايش شامخ اين گروه، ميزان توليد در آبان‌ماه نسبت به ماه گذشته به‌‌‌شدت کاهش يافته و در مقايسه با دو ماه قبل نيز شدت بيشتري يافته و با ثبت رقم ۳/ ۳۳واحدي بيشترين کاهش توليد در ميان صنايع مختلف را به خود اختصاص داده است. سفارش‌هاي جديد نيز با شدت زيادي افت داشته و نسبت به دوماه گذشته، شدت يافته است. اين شاخص، با ثبت رقم ۷/ ۱۶واحدي، کاملا در رکود قرار دارد. همچنين، سرعت تحويل سفارش‌هاي جديد افزايش يافته و به ۳/ ۵۸واحد رسيده است. موجودي مواد اوليه به ميزان قابل‌‌‌توجهي افزايش داشته و به ۷/ ۶۶واحد رسيده است. ميزان صادرات نيز پس از افت در ماه گذشته بدون تغيير مانده است.

گروه صنايع غذايي: گروه صنايع غذايي، با ثبت شامخ ۷/ ۴۵واحدي در آبان‌ماه، پس از گروه پوشاک و چرم بدترين وضعيت شامخ را در ميان گروه‌‌‌هاي مختلف نشان مي‌دهد. ميزان توليد محصولات در اين گروه با ثبت رقم ۴۰واحدي، کاهش شديدي داشته است. البته کاهش اندک قيمت محصولات با ثبت رقم ۴۵واحدي نيز مورد اشاره فعالان اين بخش قرار گرفته است.

کاني‌‌‌هاي غيرفلزي: شامخ آبان گروه کاني‌‌‌هاي غيرفلزي با ثبت رقم ۸/ ۴۷واحدي، از کاهش فعاليت‌‌‌ها نسبت به مهرماه حکايت دارد. اين در حالي است که شامخ مهرماه نيز از افت کسب‌وکارهاي اين گروه حکايت داشت. البته در شهريورماه بهبود اندکي در فعاليت‌‌‌ها گزارش شده بود. عدم‌تغيير ميزان توليد، سرعت انجام و تحويل سفارش‌ها، به‌‌‌کارگيري نيروي کار، موجودي انبار و همچنين قيمت محصول نسبت به ماه گذشته در شامخ آبان‌ماه گزارش شده است. افت شديد سفارش‌هاي جديد و کاهش موجودي مواد اوليه به همراه افزايش شديد قيمت مواد اوليه از ديگر موارد موجود در پيمايش شامخ آبان‌ماه گروه کاني‌‌‌هاي غيرفلزي است. صنايع نساجي: شامخ گروه صنايع نساجي با ثبت عدد ۶/ ۴۶واحد در آبان‌ماه از افت فعاليت‌‌‌ها در اين گروه حکايت دارد.

ميزان توليد ۵۰واحد و بدون تغيير گزارش شده و سفارش‌هاي جديد نيز با ثبت رقم ۸/ ۴۳واحدي کاهش يافته است. سرعت انجام و تحويل سفارش‌هاي اين گروه افزايش يافته؛ در حالي که موجودي مواد اوليه عدد ۲۵واحد را گزارش مي‌کند و به ميزان زيادي کاهش يافته است. افزايش بهاي مواد اوليه از مهم‌ترين موضوعاتي است که فعالان اين گروه با آن مواجه هستند و براساس اعلام مديران خريد در آبان‌ماه اين افزايش قابل‌‌‌توجه و ۵/ ۶۲واحد است. موضوع بااهميت در خصوص اين گروه کاهش شديد صادرات در آبان‌ماه است که به ۵/ ۳۷واحد رسيد. ميزان فروش محصولات اين گروه بدون تغيير گزارش شده؛ اما قيمت محصولات نهايي اندکي افزايش يافته است. ماشين‌‌‌سازي و لوازم‌‌‌خانگي: شامخ آبان‌ماه گروه ماشين‌‌‌سازي و لوازم‌‌‌خانگي با ۳/ ۵۴واحد بهبود اندک در وضعيت کسب‌وکارهاي اين گروه را نشان مي‌دهد.

براساس نتايج شامخ، ميزان توليد اين گروه با ثبت رقم ۱/ ۶۴واحدي، در آبان‌ماه افزايش خوبي داشته و ميزان سفارش‌هاي جديد بدون تغيير مانده است. سرعت تحويل سفارش‌ها هم افزايش يافته و به ۹/ ۵۶واحد رسيده است. همچنين موجودي انبار مواد اوليه کاهش شديدي يافته و به ۹/ ۴۰واحد رسيده است. ميزان استخدام نيروي کار اين گروه در آبان‌ماه افزايش يافته و به ۸/ ۵۶واحد رسيده و به دليل رشد زياد قيمت مواد اوليه، ميزان موجودي انبار مواد اوليه کاهش زيادي داشته است. اين گروه در آبان‌ماه با افت قابل‌‌‌توجه صادرات و عدم‌تغيير فروش داخلي مواجه بوده است.

گروه شيميايي: شامخ گروه شيميايي در آبان‌ماه ۹/ ۴۷واحد به دست آمده که حاکي از کاهش اندک در وضعيت کسب‌وکارهاي اين گروه است. براساس نتايج پيمايش شامخ ميزان توليد محصولات اين گروه با ثبت رقم ۳/ ۴۴واحدي به ميزان قابل‌‌‌توجهي کاهش يافته و ميزان سفارش‌هاي جديد نيز با کاهش روبه‌رو بوده است. قيمت مواد اوليه به‌‌‌شدت افزايش يافته و به‌رغم اين موضوع قيمت محصولات اين گروه افزايش اندکي را تجربه کرده است. ميزان استخدام نيروي کار در اين بخش تغييري نداشته و در فروش داخلي و صادراتي اندکي کاهش را تجربه کرده است.