اوراق گام ابزاري براي افزايش کارايي اقتصاد

تاریخ انتشار : 1401/09/21

يک کارشناس بازار سرمايه گفت: روش تامين مالي از طريق اوراق گام منجر به افزايش کارايي اقتصاد مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا؛ اوراق گام ابزاري براي تامين مالي توليد است، اما تامين مالي از طريق اين ابزار با محدوديت‌هايي همراه بود به همين منظور بانک مرکزي دستورالعمل جديدي براي آن تدوين کرد، که بر اساس دستورالعمل جديد بنا به درخواست مشتري، بانک‌ها اوراق گام را صادر مي‌کنند و آن را در اختيار فروشنده قرار مي‌دهند.

 

نکته قابل توجه در انتشار اين اوراق، قابل انتقال بودن آن در زنجيره است، تاکنون ۴۵ هزار ميليارد تومان از اين اوراق توسط ۱۵ بانک منتشر شده و ساير بانک‌ها نيز آماده توسعه اين ابزار هستند. از ۴۵ هزار ميليارد تومان اوراق گام منتشر شده حدود ۱۱ هزار ميليارد تومان سررسيد شده و تعهدات آن به طور کامل بازپرداخت شده است.

 

در اين رابطه فرهنگ حسيني کارشناس بازار سرمايه در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، در رابطه با اوراق گام بيان کرد: تامين مالي سرمايه در گردش يا تشکيل سرمايه در کشور ما بانک محور است. در حدود ۸ سال گذشته موضوعي با عنوان حذف تسهيلات بلندمدت مطرح شد که عمده اين تسهيلات منجر به تشکيل سرمايه مي‌شد و تشکيل سرمايه عامل افزايش ظرفيت توليد و رشد اقتصادي مي‌شد.

 

وي ادامه داد: چند اقدام مناسب، از جمله رتبه بندي، پذيرش سهام به عنوان وثيقه و انتشار اوراق گام رخ داد، با توثيق سهام ديگر سهامداران براي دريافت وام خرد به بانک مراجعه نمي‌کنند و اين توثيق باعث مي‌شود حد اعتباري بانک‌ها باز بماند و هلدينگ‌ها بتوانند خود و شرکت‌هاي زير مجموعه خودشان را تامين مالي کنند، بنابراين ابزار‌هاي تامين مالي در بورس توسعه يافت و تامين مالي تبعي با سرعت بخشي همراه شد.

 

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه انتشار اوراق گام داراي مزايايي است، گفت: با دستورالعمل جديد بانک مرکزي اوراق اعتبار مولد در تامين مالي بنگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به ساختار اين اوراق در زمان پرداخت آن نقدينگي جديدي خلق نمي‌شود که اين امر منجر به کنترل ترازنامه بانک‌ها و به تبع کنترل تورم مي‌شود.

 

وي افزود: استفاده از اين اوراق نسبت به ساير روش‌هاي تامين مالي اثر تورمي کمتري دارد، همچنين در اين روش، سرعت تامين مالي بالا است.

 

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه در اين روش تامين مالي بنگاه‌ها متناسب با ريسک خودشان است، گفت: شرکت‌هايي که ريسک بالاتري دارند بتوانند نرخ بهره بالاتري را به خريداران اوراق پيشنهاد بدهند در نتيجه اين ابزار به کارايي اقتصادي کمک مي‌کند.