هماهنگي سياست‌هاي تجاري و ارزي گردش ارز را تسهيل مي‌کند

تاریخ انتشار : 1401/09/26

فولادگر گفت: تفاهم‌نامه بين وزارت صمت و بانک مرکزي در حقيقت نوعي تسهيل در گردش ارز براي صادرکنندگان را به وجود مي‌آورد.

حميدرضا فولادگر، مشاور وزير اقتصاد و نماينده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره تفاهم نامه بين وزارت صمت و بانک مرکزي گفت: شرايط ارزي که اين روز‌ها با يک روند افزايشي در دو يا سه هفته اخير همراه بوده، منطبق بر تراز ارزي کشور نيست. به اين معنا؛ با مديريت صحيح مي‌توان قيمت ارز را حداقل بر همان موقعيت واقعي و متناسب با شرايط تراز ارزي کشور حفظ کرد.


وي در ادامه اظهار داشت: برخي معتقدند قيمت واقعي ارز کمتر ازعددي است که الان در بازار وجود دارد. گذشته از درستي يا نادرستي اين اظهار نظر بخشي از قيمت ارز، انتظاري و از التهاب داخل بازار ناشي مي‌شود که تحت تاثير شرايط کشور قرار دارد و مي‌توان آن را مديريت کرد و اجازه نداد اين روند ادامه پيدا کند. از جمله کار‌هايي که در همين رابطه مي‌توان انجام داد، همين تفاهم نامه بين وزارت صمت و بانک مرکزي است که در حقيقت نوعي تسهيل در گردش ارز براي صادرکنندگان به وجود مي‌آورد.


مشاور وزير اقتصاد در اين خصوص تاکيد کرد: گردش ارز بانک مرکزي به طور خودکار جوابگوي تقاضا خواهد بود. چنانچه بتوان تقاضاي ارزي براي واردکنندگان، توليدکنندگان و نياز‌هاي ارزي موردي مانند مسافران را  تامين کرد، بخشي از افزايش نرخ ارز و نوسانات حبابي و نوساناتي که بيشتر به التهاب بازار بستگي دارد، کنترل خواهد شد. 


نماينده سابق مجلس در اين خصوص که با اين نقشه راه فعالان اقتصادي آينده کاري خود را پيش بيني خواهند کرد، افزود: فعالان اقتصادي چنانچه بتوانند در کوتاه مدت يا ميان مدت تجهيزات، مواد اوليه و... وارد کنند و آن را به بهره برداري برسانند و از طرف ديگر صادرکنندگان هم بتوانند محاسبات خود را به درستي انجام دهند، کمک کننده خواهد بود و با برنامه ريزي بهتري روبرو مي‌شوند.


فولادگر در رابطه با بازگشت ارز حاصل از صادرات نيز تصريح کرد: انجام اين تسهيلات طبعا بسيار موثر واقع مي شود و اگر در اين مسير از فعالان اقتصادي کمک گرفته شود و صاحب نظران اقتصادي به ميدان آيند و دولت را ياري دهند، بسيار تعيين کننده خواهد بود.