۱.۴ ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي تبديل به ريال شد

تاریخ انتشار : 1401/10/05

مدير بانکي و اعتباري صندوق توسعه ملي گفت: از ۱.۵ ميليارد دلاري که بايد براي حمايت از اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري هزينه مي شد تاکنون ۱.۴ ميليارد دلار تبديل به ريال شده است.

به گزارش خبرگزاري مهر، فرشيد احمدي سرتختي در يک گفت و گوي راديويي اظهار کرد: صندوق توسعه ملي بر اساس قانون حمايت از توسعه و اشتغال پايدار در مناطق روستاها و عشايري مکلف است معادل يک و نيم ميليارد دلار از منابع مالي را به ريال تبديل کرده و در اين دو جامعه هزينه کند. اين تکليف قانوني از سال ۹۶ تا زماني که کل منابع پرداخت شود، لازم الاجراست و تا امروز يک ميليارد و ۴۴۶ ميليون و ۲۷۴ هزار و ۵۴۶ دلار تسعير و تبديل به ريال شده است.

مدير بانکي و اعتباري صندوق توسعه ملي افزود: مبلغ مذکور به منظور ايجاد اشتغال پايدار به ۴ بانک تخصيص داده شده و فقط ۵۳ ميليون دلار باقي مانده است که البته بر اساس توافق صورت گرفته معادل رقم تخصيص يافته از منابع صندوق، منابع بانکي هم بدين منظور اضافه مي‌شود.

احمدي با اشاره به تخصيص منابع صندوق به ۳۱ استان تاکيد کرد: ۷۷ هزار ميليارد ريال از طرف صندوق پرداخت شده است و حجم اشتغال پيش بيني شده با اين ارقام معادل ۱۵۴ هزار و ۱۸۰ طرح تخصيص اعتبار است و براي ۲۸۹ هزار و ۵۶۰ نفر از طريق طرح‌هاي تأمين مالي شده توسط بانک‌ها اشتغال‌زايي مي‌شود؛ يعني به ازاي هر يک نفر ۵۲۸ ميليون ريال سرمايه گذاري شده است.

وي در عين حال دغدغه اصلي را ناظر بر پايداري اين اشتغال دانست و افزود: در جلسه مشترک با وزير کار تاکيد شد تمهيداتي بايد انديشيده شود تا اشتغال ايجاد شده مولد و پايدار باشد.

احمدي همچنين اظهار کرد: ما آمادگي داريم ۸.۲ هزار ميليارد تومان باقي مانده منابع را به سرعت تزريق کنيم.

وي ادامه داد: سود اين منابع براي صندوق و بر اساس قانون صفر درصد در نظر گرفته شده است. از طرفي نزد سيستم بانکي براي حمايت از کشاورزي و صنايع تبديلي و تکميلي سپرده داريم و ۱۸ هزار ميليارد تومان ديگر هم بدين شکل منابع براي حمايت از اشتغال عشاير اضافه کرده است.

احمدي گفت: بر اساس گزارش اخير حدود ۹ هزار ميليارد تومان جذب وزارت جهاد کشاورزي و به منظور اجراي ۸۹ هزار و ۷۲۷ طرح هزينه شده است و بخشي از منابع هم به وزارت صمت و ميراث فرهنگي تزريق شده و ۶۰ درصد کل منابع به سمت وزارت جهاد رفته است.

مدير بانکي و اعتباري صندوق توسعه ملي افزود: منبع ديگري هم به پرواربندي تخصيص مي‌يابد و امسال هم ۱۲ هزار ميليارد تومان بدين منظور به سيستم بانکي تزريق کرديم.

احمدي گفت: اگر در پي عدالت هستيم، خوب است که در مناطق روستايي و عشايري سرمايه گذاري کنيم اما منابع نبايد تلف شود. لذا بايد شرکت‌هاي تعاوني تشکيل شود و کشاورزي يا دامداري صنعتي و کارگاه‌هاي بزرگ صنايع دستي ايجاد گردد تا به مولد شدن اين تسهيلات منتج شود.