ايران در توليد فولاد از بزرگترين اقتصاد اروپا پيشي گرفت

تاریخ انتشار : 1401/10/10

توليد فولاد ايران در نوامبر ۲۰۲۲ از بزرگترين اقتصاد اروپا بيشتر شده و ايران به جايگاه هفتمين توليدکننده بزرگ فولاد جهان صعود کرد.

به گزارش ايبِنا، انجمن جهاني فولاد از توليد ۲.۹ ميليون تن فولاد در ايران طي يازدهمين ماه سال جاري ميلادي خبر داده است. توليد فولاد ايران در اين ماه با رشد ۳.۹ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

 

رشد ۳.۹ درصدي توليد فولاد ايران در نوامبر ۲۰۲۲ و با وجود تداوم تحريم هاي غيرقانوني آمريکا درحالي است که کل توليد فولاد جهان در اين ماه ۳.۷ درصد و توليد فولاد آمريکا ۱۰.۵ درصد کاهش يافته است.

 

ايران طي سال هاي اخير بر اساس آمار ۱۲ ماهه دهمين توليدکننده بزرگ فولاد جهان بوده است اما در نوامبر امسال توانسته براي نخستين بار تا جايگاه هفتمين توليدکننده بزرگ فولاد جهان بر اساس آمار ماهانه بالا رود. توليد فولاد ايران در اين ماه از آلمان که بزرگترين اقتصاد اروپا محسوب مي شود و همچنين از توليد فولاد برزيل و ترکيه بيشتر بوده است.

 

توليد فولاد آلمان در نوامبر امسال ۱۷.۹ درصد کاهش يافته و به ۲.۸ ميليون تن رسيده است. بروز بحران انرژي در آلمان به دنبال جنگ اوکراين به خوبي در افت توليد فولاد اين کشور نمايان شده است.

 

توليد فولاد برزيل نيز در اين ماه ۱۶.۳ درصد کاهش يافته و به ۲.۶ ميليون تن رسيده است. ترکيه نيز ۲.۴ ميليون تن فولاد در ماه نوامبر توليد کرده است که اين رقم با افت ۳۰.۷ درصدي نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شده است.

 

تنها چين، هند و ايران با افزايش توليد فولاد در نوامبر ۲۰۲۲ مواجه شده اند. توليد فولاد چين با رشد ۷.۳ درصدي به ۷۴.۵ ميليون تن و توليد فولاد هند با رشد ۵.۷ درصدي به ۱۰.۴ ميليون تن رسيده است.

 

چين بزرگترين توليدکننده فولاد جهان در ماه نوامبر بوده و پس از اين کشور به ترتيب کشورهاي هند، ژاپن، آمريکا، روسيه، کره جنوبي، ايران، آلمان، برزيل و ترکيه در رتبه هاي دوم تا دهم قرار گرفته اند.