يک دهه رشد آهسته اقتصادي پيش روي اقتصاد جهاني

تاریخ انتشار : 1401/10/12

به گفته دانيل لاکال، نويسنده و اقتصاددان ارشد، احتمالاً اقتصاد جهاني با يک دهه رشد کند اقتصادي روبرو است.

به گزارش خبرنگار بين‌الملل ايبِنا به نقل از سي ان بي سي، به گفته دانيل لاکال، نويسنده و اقتصاددان ارشد، احتمالاً اقتصاد جهاني با يک دهه رشد کند اقتصادي روبرو است. اقتصاد‌هاي سراسر جهان با شوک‌هاي متعددي دست و پنجه نرم کرده‌اند از حمله روسيه به اوکراين گرفته تا اقدامات مداوم چين در کنترل کرونا که باعث افزايش تورم و تضعيف فعاليت‌ها شده است. صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني کرد که رشد توليد ناخالص داخلي جهاني از ۶ درصد در سال ۲۰۲۱ تا ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد يافت. پيش‌بيني مي‌شود که تورم جهاني از ۴.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ تا ۸.۸ درصد در سال جاري افزايش يابد، قبل از اينکه به ۶.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ و به ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش يابد و بالاتر از سطح هدف بسياري از بانک‌هاي مرکزي بزرگ باقي بماند.

روز سه‌شنبه، زماني که چين پايان رسمي قرنطينه براي مسافران ورودي را در ۸ ژانويه اعلام کرد، آرامشي به اقتصاددانان و فعالان بازار داد که نمادي از پايان دادن به سياست صفر کوويد است که تقريباً سه سال است که آن را حفظ کرده است. لاکال در گفتگو با سي ان بي سي گفت که پتانسيل بازگشايي کامل اقتصاد چين، بزرگ‌ترين امتياز مثبتي است که بازار‌ها مي‌توانند براي سال ۲۰۲۳ انتظار داشته باشند. او گفت: ما به تصوير بسيار تيره اقتصاد چين نگاه مي‌کنيم که نه تنها براي رشد بقيه جهان، بلکه به‌ويژه براي آمريکاي لاتين و همچنين آفريقا ضروري است.

بازگشايي اقتصاد چين، رشد قابل توجهي را در سرتاسر جهان به همراه خواهد داشت، اما به نظر من اين يک عامل بسيار مهم است که صادرکنندگان آلماني و صادرکنندگان فرانسوي فشار قرنطينه و تضعيف آن را احساس کرده‌اند. با اين حال، او پيشنهاد کرد که اين افزايش براي مدتي طولاني به نزديک کردن سطوح رشد تا سال‌هاي قبل از همه‌گيري نزديک نمي‌شود. فکر مي‌کنم که احتمالاً وارد يک دهه رشد بسيار بسيار ضعيف خواهيم شد که در آن اقتصاد‌هاي توسعه يافته با رشد ۱ درصدي در سال خوش شانس خواهند بود، اگر بتوانند به آن دست يابند و چه چيزي بدتر از سطوح بالاي تورم است.

من فکر مي‌کنم که ما با واکنش بسته‌هاي محرک عظيمي که در سال‌هاي ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اجرا شد، زندگي مي‌کنيم. با اين حال، با وجود دورنماي تيره، او تاکيد کرد که بحراني در افق وجود ندارد. بازار‌ها شروع به قيمت گذاري در محيطي مي‌کنند که در آن وضعيت در سطح جهاني از سطح رشد و توسعه اقتصادي برخوردار نيست، بلکه شرايطي است که از بحران مالي جلوگيري مي‌کند و اگر اين اتفاق بيفتد، قطعا مثبت است.