ماليات بر عايدي سرمايه چه زماني اجرا مي‌شود؟

تاریخ انتشار : 1401/10/13

رييس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه ريزي مالياتي کشور توضيحاتي را درمورد زمان اجراي طرح ماليات بر عايدي سرمايه که روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد، ارائه کرد.

مهدي موحد در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ورود مجلس به بررسي طرح ماليات بر عايدي سرمايه اظهار کرد: بسياري از  از مواعيد قانوني که در طرح ماليات بر عايدي سرمايه آمده، تقريبا شش ماهه است؛ يعني قانون تا شش ماه اجازه داده است که آيين‌نامه هاي اجرايي تصويب شود.

وي ادامه داد: اما يکي از مهم‌ترين موادي که مجلس حداکثر مدت را قائل شده است تا  مقدمات طرح توسط ساير دستگاه‌ها آماده شود، ماده هشتم اين طرح است که به ماده ۱۶ مکرر قانون پايانه‌هاي فروشگاهي اشاره دارد. طبق اين قانون حداکثر ۲۰ ماه پس از تاريخ لازم‌الجرا شدن اين ماده، به منظور تکميل پايگاه‌هاي اطلاعاتي موضوع ماده فرصت است. بنابراين ممکن است حداکثر ۲۰ ماه براي اجراي قانون فرصت نياز باشد اما ممکن است زودتر از اين موعد نيز اجرايي شود.

بر اساس اين گزارش، طرح ماليات بر عايدي سرمايه شامل املاک تجاري و مسکوني، کليه وسايل نقليه که امکان شماره‌گذاري دارند، ارز و انواع فلزات گران قيمت مي‌شود که روز گذشته نمايندگان در مجلس وارد بررسي طرح ۲۷ ماده اي اين نوع ماليات شدند و موادي از اين طرح را تصويب کردند.