اعمال 6 اقدام تنبيهي براي بانک‌هاي متخلف

تاریخ انتشار : 1401/10/14

بانک مرکزي در بخشنامه اي به شبکه بانکي با تاکيد بر لزوم پايبندي بانک ها در خصوص نرخ مصوب سپرده هاي بانکي از اعمال اقدمات تنبيهي براي بانک ها و موسسات اعتباري متخلف خبر داد.

به گزارش ايلنا از بانک مرکزي، در اين بخشنامه تاکيد شده است، به رغم تأکيدات اين بانک مبني بر لزوم رعايت نرخ‌سودهاي بانکي، حسب بازرسي‌هاي انجام شده و همچنين گزارش‌هاي واصله، برخي از بانک‌ها و مؤسسات اعتباري، همچنان با توسل به روش‌ها و شيوه‌هاي مختلف، از نرخ‌هاي سود مصوب اين بانک تخطي مي کنند.

لازم به ذکر است که ادامه روند نقض ضوابط ابلاغي در خصوص نرخ­هاي سود يادشده بدون توجه به پيامدهاي آن، ضمن افزايش بهاي تمام شده پول در شبکه بانکي کشور، موجبات تضييع حقوق ساير ذينفعان و همچنين تهديد ثبات، سلامت و استحکام مالي بانک­ها و مؤسسات اعتباري را فراهم مي­آورد. از اين­رو ضمن ابلاغ اخطار و تذکر به بانک­ها و مؤسسات اعتباري ناقض نرخ­هاي سود موصوف و برخورد با آن‌ها از طريق هيأت انتظامي بانک‌ها، اقدامات زير نيز در خصوص بانک‌ها و مؤسسات اعتباري متخلف در دستور کار اين بانک قرار مي‌گيرد:

- تعطيلي يا غير فعال نمودن شناسه اختصاصي شعب متخلف؛

- مدنظر قرار دادن تخلفات مذکور به عنوان تخلفات حايز اهميت در تصميم‌گيري‌ براي صدور تأييديه صلاحيت مديران بانک‌ها و مؤسسات اعتباري؛

- بازنگري در حدود رشد مجاز مقرر در ضوابط ناظر بر کنترل مقداري ترازنامه؛

- بازنگري در تعداد شعبه و باجه؛

- مدنظر قرار دادن تخلفات موصوف در بررسي‌هاي مربوط به صدور مجوزهاي موردنياز بانک‌و مؤسسه اعتباري از جمله مجوزهاي برگزاري مجامع، افزايش سرمايه، ارايه خدمات ارزي و ...

همچنين لازم است بانک و مؤسسه اعتباري، رؤساي شعبي که در رعايت ضوابط نرخ‌هاي سود مرتکب تخلف شده‌اند را از سمت خود عزل کنند.

در پايان اين بخشنامه آمده است، مراتب به قيد تسريع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‌‌‌/96 مورخ 16‌‌‌/5‌‌‌/ 1396 به تمامي واحدهاي ذي‌ربط بانک ها و مؤسسات اعتباري ابلاغ و بر حسن اجراي آن نظارت دقيق به‌عمل آيد.