مطالبات صندوق توسعه ملي از نيروگاه‌ها امسال اخذ مي‌شود

تاریخ انتشار : 1401/10/17

تهران- ايرنا- عضو هيأت عامل و معاون بانکي و اعتباري صندوق توسعه ملي گفت: اقدامات لازم براي دريافت مطالبات صندوق توسعه ملي از نيروگاه‌ها انجام شده و منتظر ابلاغ وزير نيرو هستيم و اين مطالبات امسال اخذ مي‌شود.

به گزارش ايرنا، يکي از چالش‌هاي صندوق توسعه ملي در شرايط حال حاضر کشور دريافت مطالبات ارزي و ريالي اين صندوق است. در شرايطي که کشور با نوسانات ارزي مواجه است، اهميت اين موضوع چند برابر شده و اين صندوق همواره تاکيد داشته تا با توجه به اينکه پرداخت تسهيلات به ارزي بوده بازپرداخت نيز بايد همين گونه باشد.

يکي از بدهکاران صندوق توسعه ملي نيروگاه‌هاي کشور هستند که بر اساس اعلام عضو هيات مديره صندوق معوقات آنها به ۹۵۰ ميليون دلار رسيده است.

«سيد عليرضا مير محمدصادقي معاون بانکي و اعتباري صندوق توسعه ملي در گفت‌وگو با ايرنا در اين خصوص اظهار داشت: از سال ۱۳۹۴ تا کنون چهار ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار تسهيلات براي ۴۶ نيروگاه پرداخت شده و با توجه به اينکه تعدادي از آنها به بهره‌برداري رسيده‌اند، مقرر شد هفت هزار و ۲۰۰ مگاوات برق توليد کنند.

وي افزود: بر اساس آخرين آمار معوقات نيروگاه‌ها تا کنون به ۹۵۰ ميليون دلار رسيده است که ۸۵ درصد از اين مبلغ مربوط به چهار نيروگاه کشور است.

عضو هيات مديره صندوق توسعه با بيان اينکه راهکار جديدي براي دريافت معوقات از اين چهار نيروگاه در نظر گرفته شده است، توضيح داد: با توجه به اينکه دوران خريد برق تضميني چهار نيروگاه گذشته است، مقرر شد مصوبه‌اي از طريق دفتر معاون اول رييس جمهوري و معاونت زيربنايي سازمان برنامه و بودجه تدوين شود تا اين نيروگاه‌ها برق خود را به صنايع بفروشند.

مير محمدصادقي ادامه داد: از فروش برق نيروگاه‌ها به صنايع، ۸۵ درصد از منابع به دست آمده به صندوق توسعه ملي پرداخت خواهد شد و ۱۵ درصد براي نگهداري نيروگاه هزينه مي‌شود تا بتوانند اقساط خود را به صندوق پرداخت کنند.

وي گفت: تمام اقدامات مقدماتي براي پرداخت معوقات نيروگاه‌هاي کهنوج، مس ايرانيان و جم انجام شده است و بايد از طريق وزارت نيرو ابلاغ شود.

معاون بانکي و اعتباري صندوق توسعه ملي با اشاره به اينکه معوقه نيروگاه کهنوج ۳۰۰ ميليون دلار است، تاکيد کرد: منتظر ابلاغيه وزير نيرو هستيم تا اجرايي شود و بر اين اساس مطالبات معوق امسال اخذ خواهد شد.