تازه‌ترين آمار احياي واحدها و کارخانه‌هاي راکد و نيمه فعال

تاریخ انتشار : 1401/10/18

در راستاي اجراي سياست فعال‌سازي واحدها و کارخانه‌هاي تعطيل شده و راه اندازي مجدد خطوط توليد، ۲۷۰۰ واحد اقتصادي در کشور احيا شده و ۴۰۰۰ واحد اقتصادي راکد و نيمه فعال تا پايان سال احيا خواهند شد.

به گزارش ايسنا، تقويت و حمايت از بنگاه‌هاي کوچک و متوسط از جمله راهکارهاي حمايت از توليد ملي و رشد و رونق اقتصادي است، بر همين اساس موضوع پرداختن به بنگاه‌هاي اقتصادي و احياي واحدهاي راکد و نيمه فعال همواره مورد توجه مقام معظم رهبري بوده و ايشان بر لزوم احياي صنايع کوچک و متوسط به عنوان يکي از برنامه‌هاي اساسي دولت تاکيد فرموده‌اند.

دولت سيزدهم با درک اهميت احياي واحدهاي نيمه فعال و راکد اقتصادي بر فعال سازي مجدد کارخانه‌هاي راکد و تعطيل و بازگرداندن کارگران به کارخانه‌ها اهتمام ورزيد تا آنجا که طرح نهضت احياي واحدهاي اقتصادي را به اجرا در آورد.

خردادماه امسال احيا و بازگرداندن ۵۴۶ طرح راکد و نيمه فعال به چرخه اقتصادي کشور با سرمايه گذاري ۶۰۰۰ ميليارد تومان و اشتغالزايي بيش از ۸۰۰۰ نفر با حضور معاون اول رئيس جمهوري و تنها در ۸ ماهه روي کار آمدن دولت انجام شد.

به گفته محمد مخبر - معاون اول رئيس جمهور اگر به دنبال احياي اين واحدها جز از مسير طرح نهضت احيا بوديم حداقل سه سال زمان نياز بود تا اين واحدها به چرخه اقتصاد کشور برگردند. بسياري از کارشناسان بازار کار احياي کارخانه‌هاي تعطيل شده از سوي دولت سيزدهم را از جمله اقدامات موثر در ايجاد اشتغال پايدار مي‌دانند.

ناصر چمني - فعال حوزه کار در گفت‌وگو با ايسنا، معتقد است: احياي کارخانه‌هاي تعطيل و واحدهاي راکد و نيمه فعال بر بازار اشتغال اثرگذار است چراکه يکي از ظرفيت‌هاي اشتغال،‌ بنگاه‌هايي هستند که دچار رکود و تعطيلي شده و عملا از چرخه اشتغال و فعاليت اقتصادي خارج شده‌اند.

به گفته وي، بازگشت کارگران به کارخانه‌ها موجب فعال شدن مجدد خطوط توليد مي‌شود و اين امر در رونق توليد داخلي و امنيت شغلي و معيشتي کارگران موثر است.

بر اساس تازه‌ترين آمارها، ۲۷۰۰ واحد اقتصادي در کشور احيا شده و ۴۰۰۰ واحد اقتصادي راکد و نيمه فعال تا پايان سال احيا خواهند شد.

برابر اعلام معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم رياست جمهوري، از ابتداي دولت سيزدهم تاکنون با راه‌اندازي نهضت احيا و فعال سازي واحدهاي راکد و نيمه فعال ۸۰ هزار شغل در کشور ايجاد شده و طي اين بازه زماني بيش از ۵۰ هزار ميليارد تومان اعتبار براي احياي اين واحدها پرداخت شده است.

صندوق کارآفريني اميد نيز به عنوان يکي از متوليان امر اجراي نهضت احيا در کشور از ابتداي امسال تاکنون بيش از ۳۵۷ واحد اقتصادي را مورد حمايت قرار داده و بيش از ۶۰۰ ميليارد تومان تسهيلات به اين بنگاه‌ها پرداخت کرده است.

با حمايت صندوق کارآفريني اميد در احياي واحدهاي راکد، نيمه تمام و نيمه فعال، ۲۷۰۰ ميليارد تومان سرمايه راکد در کشور به چرخه توليد بازگشته و ۷۹۶۰ مورد اشتغال جديد به وجود آمده است.

به گزارش ايسنا، موضوع صيانت از نيروهاي کار و حمايت از کارفرمايان از جمله وظايف ذاتي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي به شمار مي رود و بر اين اساس رويکرد حفظ اشتغال موجود و بقاي بنگاه‌هاي اقتصادي، حمايت از توليد و سرمايه‌گذاري، ‌بهبود فضاي کسب و کار و ‌رفع موانع چرخه توليد را از اولويتهاي خود قرار داده است.