توضيح کانون بانک‌هاي خصوصي درباره حذف ضامن از وام‌هاي خرد

تاریخ انتشار : 1401/10/24

دبير کانون بانک و موسسات اعتباري خصوصي گفت: بخشنامه حذف ضامن براي دريافت وام خرد به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

به گزارش ايبِنا؛ محمد رضا جمشيدي درباره حذف ضامن از تسهيلات خرد بانکي گفت: هر شخصي براي بازپرداخت تسهيلاتي که از بانک مي‌گيرد بايد ضامن معرفي کند و بانک‌ها براي وصول اطمينان به اينکه بتوانند اين قرض الحسنه‌اي که پرداخت مي‌کنند به موقع بازپرداخت آن صورت بگيرد از ضامن استفاده مي‌کنند و تاکنون هم بخشنامه حذف ضامن براي دريافت تسهيلات وام به بانک‌ها ابلاغ نشده است.

وي همچنين درباره جايگزين اعتبار سنجي براي بازپرداخت تسهيلات گفت: اعتبار سنجي يک بررسي است و هرگز نمي‌تواند اين اعتبار سنجي تضميني براي بازپرداخت تسهيلات شود.

جمشيدي همچنين اضافه کرد: طبق اعتبار سنجي در صورتيکه وام گيرنده توان بازپرداخت وام را داشته باشد در اين صورت ممکن است بانک‌ها وثيقه نگيرند و به همان قرارداد لازم الاجرايي که بين مشتري و بانک منعقد مي‌شود، اکتفا کنند و حتي براي تسهيلات درشت هم بر اساس اعتبار سنجي مي‌توان از وام گيرنده وثيقه‌اي در خواست نکرد.

دبير کانون بانک‌ها و موسسات اعتباري خصوصي در پايان نيز گفت: در صورتيکه متقاضي بتواند گواهي کسر از حقوق به بانک ارائه دهد در آن صورت هم ديگر نيازي به ضامن نيست و در صورت بدهي شخص از حقوقش کسر خواهد شد.