رشد دو رقمي سرمايه‌گذاري در ماشين‌آلات در نيمه نخست ۱۴۰۱

تاریخ انتشار : 1401/11/26

تهران- ايرنا- با مجموعه سياست‌هاي دولت، روند سرمايه‌گذاري در دو سال اخير بهبود يافته به طوري که در نيمه نخست امسال، رشد سرمايه‌گذاري در حوزه ماشين‌آلات دورقمي بوده است.

 

به گزارش ايرنا، بر اساس آمارهاي مرکز آمار ايران، روند سرمايه‌گذاري از سال ۱۳۸۵ به دليل تکانه‌هاي برون‌زاي متعدد و بي‌ثباتي محيط کلان، تغيير يافته و ضمن نوساني شدن، مقدار رشد آن نيز کاهش يافته به‌ طوري‌ که متوسط رشد سالانه سرمايه‌گذاري در دهه ۱۳۹۰ و طول اجراي برنامه ششم توسعه به ترتيب منفي ۵.۲ و منفي ۴.۵ درصد بوده است.

اين شرايط باعث شده است، سرمايه‌گذاري انجام شده در اقتصاد تنها به‌اندازه جايگزيني موجودي سرمايه مستهلک شده اقتصاد افت کند. در طول سال‌هاي ۱۳۹۷- ۱۳۹۹ نسبت استهلاک به سرمايه‌گذاري به طور متوسط ۹۷ درصد بوده است. حتي در سال ۱۳۹۸ تقريباً اقتصاد ايران مواجه با عدم جايگزيني موجودي سرمايه مستهلک شده با موجودي سرمايه جديد شد؛ به‌ويژه کشور شاهد استهلاک در بخش زيرساخت‌ها مي‌باشد و دچار فرسودگي تجهيزات و ماشين‌آلات و موجودي سرمايه شده است.

با مجموعه سياست‌هاي دولت سيزدهم در حوزه ارتقاي بهره‌وري و کارايي منابع موجود و تخصيص منابع محدود به طرح‌ها و پروژه‌هاي مهم و پيشران، رفع موانع نهادي و قانوني و تسهيل در ترخيص کالاهاي ضروري، ماشين‌آلات و اقلام واسطه‌اي و سرمايه‌اي، توليد سرمايه‌گذاري در دو سال اخير بهبود يافته و در سال ۱۴۰۰ با نرخ ۳.۹ درصد و در ۶ ماهه اول سال جاري با نرخ ۴ درصد (بر اساس گزارش بانک مرکزي) افزايش يافته است.

بر اساس اين گزارش، در ۶ ماهه نخست سال جاري، رشد سرمايه‌گذاري در حوزه ماشين‌آلات دورقمي و معادل ۱۵ درصد بوده است.

بديهي است، افزايش سرمايه گذاري، ‌منجر به افزايش موجودي سرمايه و افزايش ظرفيت‌هاي توليد و تسريع در رشد اقتصادي طي سال‌هاي آتي خواهد شد.