ايجاد کارگروه بخش بين‌الملل کانون در راستاي توسعه بازار شرکت‌هاي عضو

تاریخ انتشار : 1401/12/01

در دومين نشست بحث و تبادل‌نظر پيرامون نحوه فعال کردن بخش بين‌الملل کانون مشاوران که ظهر روز دوشنبه 24 بهمن ماه به صورت آنلاين و مجازي برگزار گرديد ضمن تاکيد بر ضرورت ايجاد فعاليت بخش بين‌الملل در کانون راه‌هاي همکاري کانون با شرکت‌هاي عضو داراي سابقه کار بين‌المللي به اين منظور بررسي شد و اعضاي کارگروه فعاليت بخش بين‌الملل انتخاب گرديدند.

در اين جلسه که با حضور رئيس شوراي عالي و جمعي از شرکت‌هاي عضو کانون با سابقه فعاليت در پروژه‌هاي بين‌المللي برگزار شد، حاضران به اختصار به شرح فعاليت‌هاي بين‌المللي و ارائه خدمات فني و مهندسي شرکت‌هاي متبوع خود در قالب مطالعات امکان‌سنجي، تهيه گزارشات امکان‌سنجي، مطالعات سرمايه‌گذاري، نظارت بر پروژه در زمينه‌هاي برق، آب، نفت، گاز، انرژي‌هاي تجديدپذير، انتقال فراورده‌هاي نفتي، پتروشيمي و صنايع وابسته، گردشگري،  حوزه بهداشت و سلامت،  کشت و صنعت، دامپروري و خوراک دام در کشورهايي مانند سريلانکا، کوبا، اوگاندا، کنيا،سنگال، کشورهاي حوزه خليج فارس،  آسياي ميانه، نيجريه،  عمان ،آلمان، تاجيکستان،  قرقيزستان،پاکستان و کمرون پرداختند.

در ابتدا آقاي مهندس فرج‌زاده رئيس شوراي عالي کانون با اشاره به آنکه هدف اول براي برپايي اين جلسات، غربالگري شرکت‌هاي عضو کانون با سابقه فعاليت بين‌المللي توسط کانون مشاوران است افزود: هدف نهايي اين غربالگري امکان ايجاد ارتباط کانون با نهادهاي داخلي سرمايه‌گذاري مانند سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران،  وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، سازمان توسعه تجارت ايران و شرکت سرمايه‌گذاري خارجي ايران و انعقاد تفاهم‌نامه همکاري به منظور معرفي شرکت‌هاي کانون با سابقه و توانايي فعاليت قابل‌قبول بين‌المللي در حوزه‌هاي مهندسي پايه، مهندسي تفصيلي و مباحث اقتصادي به اين نهادهاي تاثيرگذار در حوزه سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي است. همچنين پس  از شناسايي کامل اين شرکت‌ها شرايطي براي حضور آنها در جلسات اتاق بازرگاني ايران و ديدارهاي ديپلماتيک هيات دولت با مسئولان حوزه اقتصادي در کشورهاي ديگر با مساعدت دولت فراهم مي‌شود.

در ادامه آقاي مهندس مرواري از شرکت بنياد صنعتي ايران با اشاره به لزوم شناسايي شرکت‌هاي عضو کانون در قالب شرکت‌هاي بزرگ، متوسط و کوچک  با سابقه فعاليت بين‌المللي افزود: شرکت‌هاي بزرگ  در نقش پيشران‌هاي اقتصادي کشور که اغلب مشتريان حوزه دولت دارند و SME ها که شرکت‌هاي متوسط و کوچک محسوب مي‌شوند قطعا در حوزه‌هاي تخصصي مختلفي فعاليت مي‌کنند که شناسايي اين حوزه‌ها مي‌تواند گام دوم کانون براي شناسايي ماهوي اين شرکت‌ها باشد.

 

خانم مهندس قبادي نيز با تاييد اين سخنان حجم پروژه‌هاي شرکت‌ها در يک حوزه جغرافيايي واحد را يکي ديگر از  ويژگي‌هاي شناسايي شرکت‌ها با سابقه فعاليت بين‌المللي دانست و افزود:  آشنايي شرکت‌ها بر حوزه‌هاي جغرافيايي مي‌تواند کار شناسايي ظرفيت‌هاي اقتصادي آن منطقه جغرافيايي مذکور را راحت‌تر نمايد.

در اين نشست مديران‌عامل و اعضاي هيات‌مديره شرکت‌هاي قدس‌نيرو، مشانير،  موننکو، پارس رابين، بنياد صنعتي ايران، شباهنگ برکت حضور داشتند و از طرف کانون مهندس فرج‌زاده رئيس شوراي عالي و آقاي محمدي کارشناس بخش نظارت و بازرسي کانون حضور داشتند. در پايان جلسه، شرکت‌هاي بنياد صنعتي ايران، قدس نيرو، موننکو و پارس رابين براي ايجاد کارگروه بخش بين‌الملل اعلام آمادگي کردند.