کاهش ۶ هزار ميليارد توماني درآمد دولت با اضافه شدن ۷ معافيت مالياتي به لايحه بودجه

تاریخ انتشار : 1401/12/06

کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي ۷ معافيت جديد مالياتي به لايحه بودجه اضافه کرده است که براين اساس به نظر مي‌رسد که باتوجه به رديف‌هاي بودجه، حدود ۶ هزار ميليارد تومان از درآمدهاي دولت کاسته شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، کميسيون تلفيق با وضع 7 معافيت مالياتي، 6 هزار ميليارد تومان از درآمدهاي مالياتي دولت را کاهش داده است. برخي از اين معافيت‌ها عبارتند از معافيت حقوق ورودي آمبولانس توسط دانشگاه هاي علوم پزشکي و خدمات بهداشتي و درماني کشور، تعيين حقوق ورودي به مأخذ 1 درصد براي کليه ماشين آلات و تجهيزات توليدي، صنعتي، معدني و کشاورزي، معافيت مالياتي اشخاص حقيقي به ازاء تولد فرزند سوم و بيشتر به ازاء هر فرزند 15% و معافيت افراد تحت پوشش کميته امداد، بهزيستي و خيرين مدرسه ساز از پرداخت هزينه هاي صدور پروانه ساختماني، عوارض دهياري و شهرداري و هزينه انشعابات آب، برق، فاضلاب و گاز.

مورد ديگري که سبب کاهش درآمدهاي مالياتي دولت شده است، افزايش دو برابري قيمت خودروهاي مشمول ماليات است. اين رقم در لايحه بودجه دولت 1.5 ميليارد تومان تعيين شده بود و مالکان خودروهايي که ارزش آنها بيش از اين رقم بود، مشمول نرخ 1 درصدي ماليات مي‌شدند. با توجه به تغييرات کميسيون تلفيق اما رقم معافيت خودروها از پرداخت ماليات به جاي 1.5 ميليارد تومان به 3 ميليارد تومان افزايش يافته است که به معناي افزايش 100 درصدي معافيت است.

متن تعيين شده در لايحه بودجه سال 1402 که توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه شده بود به شرح زير است: انواع خودروي سواري و وانت دو اتاق(کابين) داراي شماره انتظامي شخصي در اختيار مالکين اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي که قيمت خودرو آنها بيش از 15 ميليارد ريال است نسبت به مازاد براين مبلغ مشمول ماليات سالانه خودرو به نرخ 1 % مي‌گردند.

براساس تغييرات کميسيون تلفيق متن بند خ تبصره 6 لايحه بودجه تغييري نداشته است اما ارزش 15 ميليارد ريالي خودروهاي مشمول ماليات به 30 ميليارد ريال افزايش يافته است.