سيگنال‌دهي اشتباه، مانع رشد چند برابري دانش‌بنيان‌ها

تاریخ انتشار : 1401/12/10

عشقي گفت: پيشرفت صنعت به‌ويژه صنايع دانش‌بنيان فخرآفرين است؛ اما متاسفانه مناسبات و سياست‌هاي اشتباه در حوزه مصرف و سرمايه‌گذاري باعث شده که دستاوردهاي آن‌ها ديده نشود.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سازمان بورس، مجيد عشقي در حاشيه بازديد از گروه مپنا (مديريت پروژه‌هاي نيروگاهي ايران) اظهار کرد: پيشرفت صنعت به‌ويژه صنايع دانش‌بنيان فخرآفرين است؛ اما متأسفانه مناسبات و سياست‌هاي اشتباه در حوزه مصرف و سرمايه‌گذاري باعث شده که دستاوردهاي آن‌ها ديده نشود.

وي افزود» اگر دانش‌بنيان‌ها با چالش مواجه نبودند و سيگنال‌هاي کاملاً اشتباهي به اين صنعت داده نمي‌شد، سرعت رشد صنايعي همچون مپنا، چندين برابر افزايش پيدا مي‌کرد.

رئيس سازمان بورس گفت: امروز ارزش مپنا شايد به ۱.۵ ميليارد دلار نرسد؛ اما دانش انباشته، توان توليد و حتي دارايي‌هاي مادي اين شرکت در کشورهاي دنيا ده‌ها برابر اين مقدار ارزشمند است.

وي بيان کرد: در گروه مپنا بيش از ۵۰ ميليون نفر سهامدار مستقيم و عدالت وجود دارد و به نوعي تمام جامعه که مشمول دولت، مردم مي‌شود و همچنين کشورهاي همسايه، ذي‌نفع اين صنعت هستند.

عشقي تصريح کرد: بنگاه‌هاي اقتصادي نبايد بابت فعاليتي که ثمره درآمدي ندارد، هزينه‌هاي تحميلي و سنگيني را تا زمين‌گير شدن صنعت، بر دوش بکشند.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکيد کرد: انباشت مطالبات از بخش‌هاي عمومي و دولتي در درجه نخست، وظيفه هيأت مديره و سهامدار عمده است و پس از آن سازمان بورس نيز اين اهم را دنبال خواهد کرد تا مناسبات ذي‌نفعان پايمال نشود.

وي مطرح کرد: رشدهايي که در برنامه‌هاي توسعه کشور پيش‌بيني شده، با اتکا به توان توليدي برق و ساير تکنولوژي‌هاي شرکت‌هاي مشابه مپنا است. اميدواريم با سياست‌گذاري صحيح به‌خصوص در حوزه انرژي، آرمان رشد اقتصادي و افزايش توليد محقق شود

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: نفس و غايت بازديد از صنايع نيز شناسايي پتانسيل‌هاي توليدي کشور است و اميدواريم با منتقل کردن مشاهدات واقعيات، تصميم‌گيري‌هاي صحيح و دقيق‌تري اخذ بشود.

عشقي گفت: با تاکيد بر اينکه علاوه بر پيگيري مطالبات صنايع، موضوع اقتصادي کردن دانش‌هاي پيشرفته (High-tech) از ديگر اولويت‌هايمان است، گفت: تجمع نيروهايي که به معناي واقعي کلمه نخبه هستند و تمرکز بر دانش به معناي واقعي بومي و در وراي مرزهاي دانش موجب توسعه بازار گروه مپنا در کشورهاي همسايه و حتي کشورهاي پيشرفته شده است.