سرمايه‌گذاري غير مستقيم تقويت شد

تاریخ انتشار : 1402/01/20

رئيس سازمان بورس گفت: اتفاقات سال ۹۹ باعث شناسايي نقاط ضعف در زير ساخت بازار سرمايه شد که به سمت اصلاح آن رفته‌ايم.

به گزارش ايبِنا، رئيس سازمان بورس در گردهمايي اعضاي کانون نهاد‌هاي سرمايه‌گذاري ايران و فعالان بازار سرمايه گفت: در سال ۱۳۹۹ فضاي ملتهبي را شاهد بوديم و به همين علت آسيب‌هاي زيادي به اقشار مختلف جامعه وارد شد، اما اين اتفاق باعث شناسايي نقطه ضعف‌هاي پيشين شد.


وي افزود: با استفاده از تجربيات گذشته تلاش بر ارتقا زيرساخت‌ها در بازار سرمايه شد تا به اين واسطه با رشد حجم معاملات ديگر مشکلي از اين بابت به وجود نيايد. با توجه حاکميت و دولت به بازار سرمايه يکي ديگر از دست‌آورد‌ها بود، با عبرت‌هاي سال ۱۳۹۹ نقش مهم بازار سرمايه براي دولت و اقتصاد شفاف شد. سازمان بورس همواره در تلاش بوده که سرمايه گذاري غيرمستقيم تقويت شد تا اشتباهات سرمايه‌گذاري در افراد غير حرفه‌اي به حداقل برسد.


عشقي با بيان اينکه با هدف بازگشت اعتماد به بازار سرمايه، اقداماتي همچون توسعه کمي و کيفي نهاد‌هاي مالي در دستور کار قرار گرفت، تشريح کرد: به همين سبب از تعداد ۷۸۰ نهاد مالي به ۹۵۰ نهاد رسيديم که تلاش خواهيم که در ادامه به ۱۱۰۰ نهاد برسد. در کنار صدور مجوز‌هاي جديد نگاه ما به تخلفات نهاد‌هاي مالي، جدي است و در صورت تخلف مجوز آن‌ها ابطال خواهد شد.


وي اضافه کرد: ايجاد صندوق‌هاي جديد براي گسترش سرمايه‌گذاري غيرمستقيم از جمله اقدامات سازمان بورس در سال گذشته بود. امسال با اصلاح دستورالعمل شرکت‌هاي سهامي عام پروژه، سرمايه‌هاي مردم به سمت بخش مولد اقتصاد هدايت خواهد شد.


رئيس سازمان بورس گفت: ما چند محور اساسي را امسال دنبال خواهيم کرد؛ اول بحث تشکيل سرمايه و افزايش سرمايه است. هنوز شرکت‌هاي بزرگي را داريم که بورسي نشده‌اند. نکته دوم مجوز‌هاي افزايش سرمايه با صرف سهام است که ما در سازمان آن را تسريع خواهيم کرد. نکته بعدي اصلاح دستورالعمل شرکت‌هاي سهامي عام پروژه است که تسريع شود تا سرمايه‌هاي مردم به سمت بخش مولد اقتصاد برود.


اين مقام مسئول اضافه کرد: توسعه کمي صندوق‌ها براي سرمايه‌گذاري غيرمستقيم و صندوق‌هاي بازنشستگي بلند مدت در بازار سرمايه که منابع بلند مدت را براي بورس به ارمغان بياورد. نکته بعد نوآوري در ابزار‌هاي تأمين مالي است که امسال توجه ويژه به آن خواهيم کرد. ما در سال گذشته رشد بيش از سه برابري در تأمين مالي داشتيم که اميدواريم اين روند ادامه پيدا کند.


عشقي گفت: در سال گذشته صندوق‌هاي جديدي در بازار تأسيس شد. صندوق‌هاي تضمين اصل سرمايه، بخشي، املاک و مستغلات از جمله آن‌ها بودند. اين صندوق‌ها عملکرد خوبي داشتند و استقبال خوبي هم از آن‌ها صورت گرفت. اميدوارم بتوانيم سرمايه‌ها را به سوي سرمايه‌گذاري غيرمستقيم سوق دهيم، تا دست کم بخشي از مشکلات سال ۱۳۹۹ را نداشته باشيم. يک نکته مثبت اين است که در همين روز‌هاي خوب بازار، صف‌هاي خريد مستمر آنچناني نداريم. اميدواريم اين روند ادامه پيدا کند.


عشقي اضافه کرد: بخشي از فعاليت سازمان بورس در سال گذشته، مربوط به ميز صنعت بود که در آن شرايط صنايع مختلف و مشکلاتشان بررسي مي‌شد. پيگيري‌هاي زيادي در صنايع مختلف کرديم که هنوز ادامه‌دار است. اين اتفاقات سال گذشته نويدبخش اين مسئله بود که اگر همه سرمايه‌گذاران دست به دست هم دهند، اتفاقات مثبتي مي‌افتد.