کمبود نقدينگي؛ علت اصلي راکد بودن واحدهاي صنعتي

تاریخ انتشار : 1402/01/26

دنياي‌اقتصاد : سال گذشته ‌هزار و ۷۵۱واحد توليدي و صنعتي غيرفعال با سرمايه‌گذاري بيش از ۲۰‌هزار ميليارد تومان احيا شده و دوباره به چرخه توليد بازگشتند و ۵۰‌درصد واحدهاي صنعتي غيرفعال، مشکل کمبود نقدينگي دارند.

براساس اعلام مديران بنگاه‌‌‌هاي اقتصادي راکد کل کشور، ۵۰‌درصد واحدهاي غيرفعال مشکل کمبود نقدينگي، ۱۵‌درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۴‌درصد مشکل کمبود مواد اوليه، ۴درصد مشکل اختلاف شرکا، ۲‌درصد مشکلات زيرساختي، يک‌درصد مشکلات قضايي، يک‌درصد مشکل تامين ماشين‌آلات و ۲۲‌درصد ساير مشکلات را دارند. آخرين آمار مربوط به احياي واحدهاي غيرفعال صنعتي در داخل و خارج از شهرک‌‌‌ها و نواحي صنعتي ايران نشان مي‌دهد که سال گذشته‌ هزار و ۷۵۱واحد توليدي و صنعتي غيرفعال با سرمايه‌گذاري بيش از ۲۰‌هزار ميليارد تومان احيا شده و دوباره به چرخه توليد کشور بازگشتند که از اين تعداد ‌‌‌هزار و ۲۹۸واحد درون شهرک‌‌‌ها و نواحي صنعتي و ۴۵۳واحد خارج از شهرک‌‌‌ها و نواحي صنعتي کشور بودند. با احياي اين واحدها براي ۳۴‌هزار و ۶۷۳ نفر اشتغال‌زايي شده که ۲۴‌هزار و ۲۴۰نفر درون شهرک‌‌‌ها و نواحي صنعتي و ۱۰‌هزار و ۴۳۳نفر خارج از شهرک‌‌‌ها و نواحي صنعتي شاغل شده‌‌‌اند. اين ميزان، ۸۸‌درصد از برنامه تدوين‌شده براي احياي صنايع کوچک و متوسط در داخل و خارج از شهرک‌‌‌ها و نواحي صنعتي کشور و ۹۷‌درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل اين برنامه است. همچنين سال گذشته ۲‌هزار و ۵۶۲واحدي که با کمتر از ۵۰‌درصد ظرفيت کار مي‌‌‌کردند، به بالاي ۵۰‌درصد ارتقا پيدا کردند که ۷۸‌درصد هدف تعيين‌شده در اين بخش بوده است.

بيشترين واحد احياشده مربوط به استان تهران با ۲۱۱واحد صنعتي است و پس از آن استان‌‌‌هاي فارس با ۱۵۷واحد و اصفهان با ۱۲۴واحد قرار دارند. کمترين واحد صنعتي احياشده هم مربوط به استان خوزستان با ۱۲واحد و پس از آن استان‌‌‌هاي کرمانشاه با ۱۸واحد، بوشهر با ۲۱واحد و خراسان‌جنوبي با ۲۴واحد است. همچنين رشته صنايع شيميايي با ۴۱۲واحد، فلزي با ۳۷۵واحد و غذايي، دارويي و بهداشتي با ۳۰۷واحد، کاني غيرفلزي با ۲۷۸واحد و سلولزي با ۱۵۴واحد به ترتيب بيشترين تعداد راه‌اندازي مجدد واحدهاي صنعتي را از ابتداي امسال به خود اختصاص داده‌‌‌اند که به ترتيب معادل ۲۴، ۲۱، ۱۸، ۱۶ و ۹‌درصد کل واحدهاي احياشده است. به علاوه ۴‌درصد در صنايع برق و الکترونيک، ۵‌درصد در صنايع نساجي و ۳‌درصد در بخش خدمات فعال هستند. نتيجه طرح پايش واحدهاي صنعتي غيرفعال کل کشور نشان مي‌دهد که ۱۲‌هزار و ۶۷واحد راکد، شامل ۶۸۱۴واحد در داخل شهرک‌‌‌ها و نواحي صنعتي و ۵۲۵۳واحد در خارج از آنها شناسايي شد. از مجموع واحدهاي صنعتي راکد شناسايي‌شده ۶۲‌درصد از طريق شيوه‌‌‌هاي فني بازفعال‌سازي، امکان راه‌‌‌اندازي مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بيش از ۱۶۷‌هزار فرصت شغلي جديد ايجاد خواهد شد.