با تصويب و اجراي ماليات برعايدي سرمايه، سرمايه گذاري در توليد جذاب مي‌شود

تاریخ انتشار : 1402/02/04

نماينده مردم کرمانشاه گفت: با عملياتي شدن قانون ماليات بر عايدي سرمايه، سرمايه گذاري در بخش توليد و مولد جذابيت پيدا مي‌کند.

سيد جواد حسيني کيا، نماينده مردم کرمانشاه و عضو کميسيون صنايع و معادن در مجلس شوراي اسلامي درباره ضرورت تصويب طرح ماليات برعايدي سرمايه به خبرنگار ايبِنا گفت: ماليات بر عايدي سرمايه با اهدافي همچون محدود کردن فعاليت‌هاي سوداگرانه، ايجاد عدالت اجتماعي، افزايش منابع عمومي و افزايش کارايي اقتصادي از چند ده سال پيش در کشور‌هاي مختلف جهان وضع شده است. متاسفانه در ايران فرار مالياتي بسيار زياد است، در حاليکه به قول معروف چرخ دولت‌ها از ماليات مي‌چرخد و بايد براي حل اين مشکل فکر اساسي کرد.


وي در ادامه ابراز کرد: ماليات بر عايدي سرمايه در ايجاد شفافيت اقتصادي کشور بسيار موثر خواهد بود، علاوه براين بايد در نظر داشت که اين نوع از ماليات انگيزه سوداگران براي مبادرت به خريد و فروش را کاهش مي‌دهد و بر بازار دلالي و سوداگري که به التهاب بازار منتهي مي‌شود، تاثير خواهد گذاشت؛ بنابراين ماليات بر عايدي سرمايه به عنوان مانعي در مسير اين افراد عمل مي‌کند.


نماينده مردم کرمانشاه در اين خصوص اظهار داشت: اجراي درست ماليات بر عايدي نياز به زمينه سازي دارد. به اين صورت که در ابتدا سامانه شفافي به وجود آيد تا مشاغلي که شامل مي‌شود در آن مورد رصد قرار گيرد و متناسب با شرايط و درآمد آنان ماليات اخذ شود.


حسيني کيا در ادامه اضافه کرد: دولت با اين کار بر واحد‌هاي توليدي بيش از قبل اشراف خواهد داشت و فرار مالياتي نشان از اين دارد که آگاهي درستي از فعاليت‌هاي اقتصادي کشور وجود ندارد، علاوه براين مسئله نياز‌ها هم براي توليد، مصرف و ... شناسايي نشده است.


وي در ادامه بيان کرد: علاوه بر مواردي که در ابتدا مورد اشاره قرار گرفت، بايد اين نکته را هم مورد توجه قرار داد که با عملياتي شدن اين قانون سرمايه گذاري دربخش توليد و مولد هم جذابيت پيدا مي‌کند و سرمايه‌ها به جاي آنکه به سمت دلالي سوق پيدا کند از توليد سردرخواهند آورد.