برنامه‌هاي بانک مرکزي براي اصلاح ناترازي بانک‌ها تشريح شد

تاریخ انتشار : 1402/02/05

تهران- ايرنا- معاون نظارت بانک مرکزي با تشريح برنامه‌هاي اين بانک براي اصلاح ناترازي بانک‌ها گفت: بانک مرکزي حافظ و مراقب سپرده‌هاي مردم است و در اين مسير نگراني خاصي متوجه سپرده‌هاي مردم نخواهد بود.

به گزارش ايرنا از بانک مرکزي، ابوذر سروش با بيان اينکه بانک‌هاي ناتراز بانک‌هايي هستند که از يکسري شاخص‌هاي نظارتي بانکي عدول کرده‌اند، خاطرنشان کرد: طيف متنوعي از شاخص‌هاي نظارتي از قبيل شاخص‌هاي مربوط به ريسک نقدينگي، ريسک اعتباري و ساير انواع ريسک‌ها وجود دارند که عدم رعايت آنها معمولا آثار خود را در اضافه برداشت‌ها و کفايت سرمايه اندک بانک نشان مي‌دهد.

وي افزود: بانکي که ناتراز باشد، در ابعاد مختلف تاثير منفي در اقتصاد دارد که از جمله آنها مي‌توان به افزايش پايه پولي و رشد نقدينگي خارج از ضوابط اشاره کرد که در نهايت منجر به بروز تورم در اقتصاد مي‌شود.

سروش گفت: با توجه به اينکه شاخص‌هاي متعددي در ارتباط با ناترازي بانک‌ها دخيل هستند، اعداد و ارقام دقيقي در مورد تعداد بانک‌هاي ناتراز نمي‌توان اعلام کرد. اما برنامه بانک مرکزي در حال حاضر اين است که بانک‌هاي دچار ناترازي مزمن در ارتباط با شاخص‌هاي مشخصي مانند زيان انباشته يا اضافه برداشت‌هاي مزمن را تعيين تکليف کند.

معاون نظارت بانک مرکزي تاکيد کرد: بانک مرکزي پيش از اين به موضوع اضافه برداشت‌ها ورود کرده و سعي کرده از بانک‌ها برنامه مشخصي را دريافت کند و بر اساس آن به صورت ماهانه عملکرد بانک‌ها در شاخص‌هاي مختلف اعم از وصول مطالبات، واگذاري اموال، افزايش سرمايه نقدي پايش مي‌شود.

وي ادامه داد: در واقع قرار نيست که تا پايان ۶ ماه منتظر باشيم؛ بلکه مقرر شده بانک‌ها ظرف مدت مشخصي که نهايتا تا ۶ ماه آينده است، به صورت ماهانه اصلاح شوند و بتوانند خود را بازسازي کنند و اگر اين امکان فراهم نشود، وارد پروتکل‌هاي مشخصي مي‌شوند که بر اساس آن تعيين تکليف خواهند شد و اطلاع‌رساني لازم هم انجام خواهد شد.

معاون نظارت بانک مرکزي همچنين تاکيد کرد: بانک مرکزي حافظ و مراقب سپرده‌هاي مردم است و در اين مسير نگراني خاصي متوجه مردم نخواهد بود. لذا تمرکز بانک مرکزي بر ساماندهي بانک‌ها طي برنامه مشخص است تا بازسازي شده و به چرخه اقتصاد بازگردند. لذا هيچگونه نگراني در مورد سپرده‌هاي مردم در بانک‌ها وجود ندارد و مردم مي‌توانند هر زمان که خواستند سپرده خود را تغيير داده و يا جابجا کنند.