سرمايه‌گذاري ۷۵ هزار ميلياردي صنايع اصفهان براي انتقال آب دريا

تاریخ انتشار : 1402/02/06

اصفهان- مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: رقم سرمايه‌گذاري در فاز اول پروژه انتقال آب درياي عمان به اصفهان ۲۵ هزار ميليارد تومان و در فاز دوم براي تجهيزات ۵۰ هزار ميليارد تومان است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ياسر طيب‌نيا ظهر سه‌شنبه در نشست خبري با اصحاب رسانه اصفهان اظهار داشت: پروژه انتقال آب دريا به اصفهان از دوره مديرعامل اسبق مطرح و حدود چهار- پنج سال پيش آغاز شده بود که در نهايت با همت دولت مردان و تيمي که گرد آمدند اين پروژه‌هاي انتقال آب از داخل و بيرون استان در اولويت قرار گرفت.

وي ادامه داد: از هفته اولي که حکم من به عنوان مديرعامل فولاد مبارکه صادر شد به اتفاق تيم روي اين پروژه وقت گذاشتيم و هفته‌اي يک جلسه در تهران با وزارت نيرو و نهاد رياست جمهوري جلساتي داشتيم تا در نهايت به نقطه شروع رسيد و هفته گذشته طي بازديدي که از خط داشتم اين پروژه با قوت از درياي عمان پيش مي‌رود.

برداشت فولاد مبارکه از زاينده‌رود به ۱۴ ميليون مترمکعب در سال گذشته رسيد

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بيان اينکه اين پروژه براي حل مسئله مشکل آب فولاد مبارکه نيست، خاطرنشان کرد: اين شرکت تقريباً ۵۰ درصد آب مورد نياز خود را از پساب تأمين مي‌کند و سال گذشته برداشت ما از رودخانه زاينده‌رود ۱۴ ميليون مترمکعب بود و هدف گذاري ما اين است که برداشت آب از زاينده‌رود طي سه سال پيش‌رو به صفر برسد.

طيب نيا با بيان اينکه بازچرخاني پساب فاضلاب ۶ شهر ديگر را کليد زديم، افزود: تلاش مي‌کنيم که نياز آبي ما از دريا بسيار کم باشد زيرا برنامه ريزي روي ۲۰۰ ميليون مترمکعب براي صنايع استان است.

انتقال آب دريا براي حل مشکل صنايع اصفهان است

وي با تاکيد بر اينکه انتقال آب دريا براي حل مشکل آب صنعت استان اصفهان است، ابراز داشت: فولاد مبارکه در اين زمينه بيش از سهم خود و وظيفه خود هزينه کرده است‌.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان رقم هزينه شده براي اين پروژه را سنگين خواند و گفت: هم اينک اين طرح انتقال آب در ۲۰ نقطه از سيرجان تا اصفهان در حال پيش‌روي است و ۶ پيمانکار توانمند در اين پروژه مشغول فعاليت هستند که شامل چند صد کيلومتر کريدور و چند ده کيلومتر لوله‌گذاري است‌.

۷۵ هزار ميليارد تومان رقم سرمايه گذاري براي انتقال آب دريا به اصفهان

طيب‌نيا در پاسخ به خبرنگار مهر با بيان اينکه رقم کلي پروژه، فاز به فاز به دليل نوسانات ارز و نرخ فولاد دائم تغيير مي‌کند، اظهار داشت: رقم سرمايه‌گذاري در فاز اول اين پروژه ۲۵ هزار ميليارد تومان است و در فاز دوم ۵۰ هزار ميليارد تومان براي تجهيزاتي چونآب‌شيرين‌کن‌ها و لوله‌گذاري است که از بندر سيريک يک هزار و ۱۰۰ کيلومتر لوله‌گذاري براي انتقال آب لازم است تا آب به استان اصفهان برسد.

وي با اشاره به اينکه اين پروژه سهام‌داران مختلف دارد اما سهم اصلي سرمايه گذاري مربوط به فولاد است که بيش از سهم خود تزريق کرده، افزود: عمده اين سهم فولاد مبارکه از محل ورق‌هايي است که تأمين مي‌کند و يکي از عوامل اصلي پيشرفت پروژه همين است.

انتقال آب دريا براي صنايع توجيه اقتصادي دارد

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه با بيان اينکه انتقال آب دريا براي صنعت توجيه اقتصادي دارد، تصريح کرد: سهم هزينه‌اي انتقال آب کمتر از حمل و نقل است ضمن اينکه امکان جابه جايي اين کارخانه نيست و کل درصد هزينه اين آب در توليد فولاد حدود ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان به ازاي هر مترمکعب است.

طيب‌نيا با بيان اينکه هم اينک اين شرکت ۵۱۰ هزار ميليارد تومان ارزش بورسي دارد و بايد با توجه به شرايط فولاد مبارکه در اصفهان همزيستي ايجاد کنيم، خاطرنشان کرد: بايد توجه داشت که نرخ بيکاري در استان ما بالاست و از سوي ديگر قرار نيست اين انتقال آب براي صنايع جمعيت جديد به استان تحميل کند بلکه تلاش مي‌کنيم بستري براي اشتغال دانشجويان و افراد تحصيل‌کرده ايجاد و از خروج اين افراد از کشور جلوگيري شود.

اصفهان قطب نوآوري خواهد شد

وي با بيان اينکه چرا دانشجوي تحصيل کرده و نخبگان ما بايد به خارج از کشور بروند؟ ادامه داد: ما اصفهان را به قطب نوآوري تبديل خواهيم کرد ضمن اينکه توسعه‌هاي آتي ما کَمي نيست و بر توسعه کيفي متمرکز شديم که اين امر متضمن بکارگيري نيروهاي نخبه و ارزش افزوده بالا ايجاد کردن است.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اينکه هم اينک ۳۵ هزار نفر مستقيم و ۳۰۵ هزار نفر غيرمستقيم در اين شرکت مشغول فعاليت هستند، گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ نفر نيز با طرح‌هاي توسعه‌اي اين شرکت مشغول به کار خواهند شد.

طيب نيا با بيان اينکه در اصفهان ۷۳ درصد آب براي مصارف کشاورزي، ۲۱ درصد شرب و پنج درصد در حوزه صنعت مصرف مي‌شود، ابراز داشت: اصفهان بعنوان استاني صنعتي در حوزه صنعت آب زيادي مصرف نمي‌کند.

وي با بيان اينکه برداشت آب فولاد مبارکه از رودخانه زاينده رود کمتر از يک درصد است، افزود: بر اساس دستورالعملي که به صنايع کشور ابلاغ شده صنايع در آينده امکان استفاده از آب خام را نخواهند داشت و به بيان ديگر فروش آب به تجارت تبديل خواهد شد و اين انتقال آب براي صنايع نوعي سرمايه گذاري است.

طيب نيا با بيان اينکه بايد نگاهمان متحول شود، تصريح کرد: مصرف ميانگين آب در فولاد در جهان ۳.۳ دهم مترمکعب بر هر تن فولاد است و ما در فولاد مبارکه به ۲.۲ متر مکعب به ازاي هر تن توليد فولاد در سال گذشته رسيديم.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بيان اينکه هدف گذاري سختگيرانه‌تري نسبت به کاهش آب مصرفي، بازچرخاني و تغيير رژيم آب خام در دستور کار داريم، گفت: سال ۱۳۷۰ آب مورد نياز فولاد مبارکه ۴۰ ميليون مترمکعب براي ۲.۴ تن فولاد تعيين شده اما امروز به ۱۶ ميليون مترمکعب به ۷.۲ تن رسيده است.

طيب نيا با بيان اينکه ميانگين شاخص توليد دي اکسيد کربن ۱.۹ و جايگاه ما ۱.۶ است و نزديک به بهترين‌هاي جهاني حرکت مي‌کنيم، ابراز داشت: توليد فولاد بدون کربن اکنون در اروپا دنبال مي‌شود و اين پروژه هم زمان در فولاد مبارکه اصفهان کليد خورده است.

نيروگاه خورشيدي فولاد مبارکه امسال بهره‌برداري مي‌شود

وي با بيان اينکه پروژه نيروگاه خورشيدي ۹۱۴ مگاواتي شرکت فولاد مبارکه ۷۸ پيشرفت فيزيکي يافته است، تصريح کرد: با بهره برداري اين نيروگاه ۶۰۰ مگاوات برق مورد نياز اين صنعت تأمين خواهد شد و ۲۰۰ مگاوات آن نيز توسط انرژي باد تأمين خواهد شد که به کاهش مصرف انرژي و کاهش آلاينده در اصفهان کمک مي‌کند.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به اينکه بهره‌برداري اين نيروگاه خورشيدي کاهش ۲.۵ ميليون تن co2 در سال کمک خواهد کرد، ابراز داشت: اين طرح تا تابستان امسال بهره برداري خواهد شد.

طيب نيا با بيان اينکه فولاد مبارکه تبديل شدن به صنعت سبز را در افق ۱۴۰۱ هدفگ ذاري کرده است، گفت: هيچ شرکتي در کشور به اندازه فولاد مبارکه در زمينه کاهش مصرف انرژي و کاهش مصرف آب سرمايه گذاري نکرده و رقم سرمايه گذاري فولاد در حوزه کاهش مصارف انرژي و آب ۲.۳ ميليارد دلار بوده است.

وي درخصوص ايجاد آلايندگي با نمک‌زدايي از آب دريا، تصريح کرد: اين مسئله يکي از موضوعاتي بود که فولاد مبارکه مطالعات آن را پيگيري کرد و بر همين اساس اکنون انتقال آب از درياي عمان صورت مي‌گيرد که به اب‌هاي آزاد راه دارد و انتقال آب از خليج فارس نيست.

گزارش غيررسمي درباره پرونده مالي فولاد مبارکه را قبول نداريم

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار مهر درخصوص آخرين وضعيت پرونده تخلف ۹۲ هزار ميلياردي اين شرکت، گفت: تحقيق و تفحص مجلس مربوط به قبل از حضورم به عنوان مديرعامل اين شرکت و در سال ۱۳۹۹ بود؛ يک گزارش رسمي به مجلس داده شد و يک گزارش غيررسمي با اعداد و ارقام نجومي و يک سري اعداد و ارقامي در بيان برخي افراد غيرمتعهد نيز مطرح شد که موجب شد دشمنان سوءاستفاده کنند.

طيب نيا افزود: اين پرونده را تحليل نمي‌کنيم زيرا همان گونه که رئيس قوه قضائيه گفتند بايد مراحل قانوني را طي کند که اکنون اين پرونده در حال سپري کردن مراحل قانوني است.

وي اظهار داشت: گزارش غيررسمي و اعداد و ارقام نجومي و به کار بردن کلماتي چون فساد را قبول نداشتيم، تخلفاتي بوده که در دست بررسي است و بايد صبر کنيم. تا قبل اينکه مرجع قضائي نظري نداده من هم قضاوتي بر موضوع نخواهم داشت علي رغم اينکه از جزئيات اين پرونده اطلاع دارم.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه کرد: راجع به اصل گزارش تحقيق و تفحص بايد ديد که مراجع قضائي چه نظري دارند؛ ضمن اينکه هفته گذشته با بازپرس پرونده نيز صحبت‌هايي داشتم و با نتيجه رسيدن تحقيقات مراجع در موعد خود پاسخ ملت را خواهند داد.