مراودات مالي ۲۱ميليارد دلاري ايران با بانک‌هاي خارجي

تاریخ انتشار : 1402/02/13

تهران- ايرنا- بانک تسويه حساب‌هاي بين‌المللي با اشاره به رشد ۱۳ درصدي سپرده‌هاي ايران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالي ۴۴ کشور دنيا در سال ۲۰۲۲ کل مراودات مالي ايران با اين بانک‌ها و موسسات را بيش از ۲۱ ميليارد دلار اعلام کرد.

به گزارش ايرنا، بانک تسويه حساب‌هاي بين‌المللي در جديدترين گزارش خود اعلام کرد ميزان سپرده‌هاي ايران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالي خارجي در پايان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۹ ميليارد و ۸۰۴ ميليون دلار بوده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود دو ميليارد دلار افزايش يافته و رشد ۱۳ درصدي داشته است.

سپرده‌هاي ايران در پايان سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۷ ميليارد و ۵۵۸ ميليون دلار اعلام شده بود.

از کل سپرده‌هاي ايران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالي خارجي در پايان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱ ميليارد و ۱۱۴ ميليون دلار نزد بانک‌هاي خارجي و بقيه نزد مؤسسات مالي غير بانکي قرار داشته است.

بر اساس اين گزارش تعهدات ايران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالي خارجي در پايان سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۲ نيز بالغ بر يک ميليارد و ۷۶۸ ميليون دلار بوده که اين رقم با رشد ۵ درصدي نسبت به سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ روبرو شده است.

از کل تعهدات ايران در پايان سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۷۶ ميليون دلار مربوط به تعهدات ايران در برابر بانک‌هاي خارجي بوده و بقيه شامل تعهدات ايران در برابر مؤسسات مالي غير بانکي بوده است.

مراودات مالي خارجي ايران از ۲۱ ميليارد دلار گذشت

بر اساس اين گزارش کل مراودات مالي ايران با بانک‌ها و موسسات مالي خارجي در پايان سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۱ ميليارد و ۵۷۲ ميليون دلار بوده است. مراودات مالي ايران با اين بانک‌ها در سال ۲۰۲۲ با رشد ۱۲ درصدي نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است. در پايان سال ۲۰۲۱ کل مراودات مالي ايران با بانک‌ها و موسسات مالي خارجي ۱۹ ميليارد و ۲۳۳ ميليون دلار اعلام شده بود.

آمار بانک تسويه حساب‌هاي بين‌المللي نشان مي‌دهد از کل سپرده‌هاي ايران نزد اين بانک‌ها و موسسات، حدود ۸ ميليارد و ۵۹۶ ميليون دلار به يورو نگهداري مي‌شود. سهم دلار از کل سپرده‌هاي ايران فقط ۲۷۳ ميليون دلار اعلام شده است.

از کل تعهدات ايران نيز يک ميليارد و ۴۴۰ ميليون دلار در قالب يورو بوده و سهم دلار از اين تعهدات فقط ۹ ميليون دلار محاسبه شده است.

مقر اصلي بانک تسويه حساب‌هاي بين‌المللي در شهر «بازل» در سوييس مي‌باشد و گزارش‌هاي آن تحت عنوان «بانکداري بين‌المللي و تحولات بازار مالي» چهار بار در سال منتشر مي‌شود.

در اين گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهاي مجموعه‌اي از بانک‌ها و مؤسسه‌هاي مالي غير بانکي متعلق به ۴۴ کشور دنيا که عمدتاً اروپايي هستند عرضه مي‌شود.