۱۶+۳ اقدام دولت براي مديريت بازار ارز و کنترل رشد نقدينگي

تاریخ انتشار : 1402/02/20

وزير اقتصاد از برنامه دولت و بانک مرکزي براي ۳+۱۶ اقدام در حوزه مديريت بازار ارز و کنترل رشد نقدينگي خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، سيد احسان خاندوزي؛ سخنگوي اقتصادي دولت امروز سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ماه در نشست خبري هفتگي از تصويب برنامه ۱۰ گانه دولت براي مهار تورم و رشد توليد خبر داد.

وي گفت در حوزه ارز، ۱۶ اقدام از سوي دستگاه‌هاي مسئول در دستور کار قرار دارد. درمورد کنترل نقدينگي هم بانک مرکزي ۳ اقدام براي رسيدن رشد نقدينگي به ۲۵ درصد ارائه کرد که مصوب گرديد.

سخنگوي اقتصادي دولت خبر داد که ساعت ۱۳ امروز جلسه دوم شوراي اقتصاد براي تصويب ساير مواد مورد نياز برگزار مي‌شود.

خاندوزي چشم انداز برنامه‌ها و همکاري اعضاي دولت براي دستيابي به رشد و کنترل تورم در سال جاري را مثبت دانست و گفت: طبق مرکز آمار تورم سال گذشته را ۴۵.۸ درصد اعلام کرد، ولي بررسي‌هاي داخلي و خارجي، وصعيت تورم سال جاري را بهتر ارزيابي مي‌کنند.

وي درباره اينکه بخش اصلي پايه پولي در سال گذشته مربوط به افزايش بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي بوده توضيح داد: مشکلاتي مربوط به سومديريت مديران ادوار بانک‌ها وجود داشته که خود را بصورت ناترازي نشان داده است.

سخنگوي اقتصادي دولت افزود: ۶۸ درصد بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي مربوط به بانک‌هاي خصوصي بوده است. درمورد بانک‌هاي دولتي هم عمده بدهي مربوط به تعهدات دولت براي خريد تضميني گندم بوده که از سوي بانک کشاورزي پرداخت شده است.

به گفته خاندوزي، در بودجه ۱۴۰۲ هم بالغ بر ۱۰۴ هزار ميليارد تومان براي خريد تضميني گندم اختصاص يافته که رشد قابل توجهي نسبت به پارسال داشته است.

وي با تشکر از تصويب ماليات بر عايدي سرمايه در مجلس گفت: ماليات بر عايدي سرمايه مالياتي براي مقابله با سوداگري است و مطالبي که در فضاي مجازي درباره اين قانون مطرح مي‌شود دقيق نيست.