راهکارهاي خاندوزي براي کارايي بيشتر بانک توسعه اسلامي

تاریخ انتشار : 1402/02/23

تهران- ايرنا- وزير اقتصاد در ميزگرد بانک توسعه اسلامي راهکارهايي عملياتي براي تسهيل در انتقال دانش، استفاده از بخش خصوصي و تامين مالي موثرتر پروژه‌ها از سوي بانک توسعه اسلامي ارائه داد.

 

به گزارش ايرنا از وزارت اقتصاد، «سيد احسان خاندوزي» در اجلاس ساليانه بانک توسعه اسلامي (IsDB) در ميزگرد بانک توسعه اسلامي با عنوان «ارتقاء مشارکت‌هاي جنوب براي رهايي از بحران‌ها»، گفت: اثرات مخرب بحران‌ها بر کشورهاي جنوب فزاينده بوده است، لذا تمرکز بر راهکارهاي استراتژيک براي بهبود همکاري‌هاي فني و انتقال دانش (همان گونه که اهميت آن در شيوع کوويد -۱۹ برجسته شد) اثرات شگرف براي اين‌گونه کشورها در رهايي از بحران به همراه خواهد داشت.

وي تصريح کرد: با توجه به اين واقعيت که بسياري از کشورهاي جنوب در حيطه انتقال دانش و کمک‌هاي فني دچار تحول شده و از گيرنده صرف به فرستنده صرف تبديل شده‌اند، تقويت گفت‌وگو بين دولت‌هاي جنوب و طيف وسيعي از ذي‌نفعان با شبکه‌سازي و ارتباط بين مراکز همکاري‌هاي علوم و تکنولوژي کشورها، به عنوان يک راهکار، ضروري به نظر مي‌رسد.

وزير اقتصاد اعلام کرد: ايران، يک مرکز همکاري‌هاي فني بين‌الملل تحت عنوان مرکز همکاري‌هاي علوم و تکنولوژي بين‌المللي در ساختار دولت ايجاد کرده که داراي پتانسيل‌هاي بالايي جهت انتقال دانش و تکنولوژي است.

وي متذکر شد: در اين مقوله، برخي از بانک‌هاي توسعه‌اي چندجانبه با عضويت غالب کشورهاي جنوب نيز، مي‌توانند نقش کاتاليزور داشته باشند و اين کشورها را در همکاري‌هاي جنوب - جنوب ياري رسانند .

خاندوزي تاکيد کرد: اين بانک‌ها مي‌توانند جهت سرعت بخشي به اين مهم، راهکارهاي کاملاً جديد برگزينند و به جهت‌دهي مجدد و به گسترش راهکارهاي موجود بپردازند .

وي اظهار کرد: يک نمونه از راهکارهاي موجود رويکرد reverse linkage است ، يک مکانيزم همکاري جنوب - جنوب، محصول بانک توسعه اسلامي است، اين مکانيزم جهت انتقال دانش و تبادل تجربيات في‌مابين کشورهاي عضو از اهميت فراواني برخوردار است.

وزير اقتصاد يادآور شد: مطابق اعلام بانک، ميزان پروژه‌هاي اجراء شده تحت اين مکانيزم به ۲۰۰ ميليون دلار مي‌رسد که منابع مالي آن به صورت ترکيبي از محل منابع بانک و کشور دانش فرست ( provider ) تامين شده است. با توجه به اين مبلغ اندک، در حيطه مالي، بايد با مشارکت کنندگان مالي اهداگران ( donors ) بالقوه ، علاوه بر ارائه دهندگان خدمت مشورت شود و يک مکانيزم مالي قوي مانند ايجاد يک صندوق و يا ساير راهکارهاي مالي حتي تحت ابتکارات مشترک با ساير موسسات همکاري‌هاي جنوب- جنوب پيشنهاد شود .

وزير اقتصاد کشورمان تاکيد کرد: در عين حال بانک بايد به همسويي استراتژيک منابع مالي اختصاص يافته از سوي خود با اولويت‌هاي بخشي و شرکتي‌اش نيز توجه نموده و اطمينان حاصل نمايد که اين منابع با اولويت‌هاي کاري بانک همخواني داشته و مي‌تواند نتايج ملموس ايجاد کند.

وي افزود: همچنين، از نظر عملياتي، براي تقويت سمت عرضه، يک رويکرد استراتژيک نياز است به نحوي که با مشارکت موثرتر و تعامل با طيف وسيع‌تري از کشوهاي دانش فرست بالقوه بر اولويت‌هاي استراتژيک مشترک و ارائه راهکارهاي نتيجه بخش براي مشتريان بانک در اين زمينه تمرکز کند.

خاندوزي گفت: براي سمت تقاضا، شناسايي سيستماتيک‌تر نيازهاي کشورهاي متقاضي از طريق «سند همکاري کشوري» امکان پذير است، به نحوي که نهايتاً همکاري سه‌گانه جنوب- جنوب به نحو احسن اجرايي شود.

اعلام آمادگي ايران براي اشتراک دانش فني با اعضاي بانک توسعه اسلامي

وزير اقتصاد در ادامه در سخنراني اين اجلاس گفت: ملل اسلامي مبدأ بسياري از اختراعات و نوآوري‌ها در ميان ساير ملت‌ها بودند و در حوزه‌هايي مثل رياضيات، نجوم، شيمي، پزشکي و... سرآمد زمان خود بودند و همه اينها منشا توليد و قدرت اقتصادي آنها شده بود.

وي تاکيد کرد: يکي از اقداماتي که بانک توسعه اسلامي مي‌تواند انجام دهد، تاسيس نهادها و ايجاد ابزارهاي مالي براي کمک به سرمايه‌گذاري در تحقيق و توسعه و انتقال و به‌کارگيري دانش فني در کشورهاي عضو است .

خاندوزي افزود: به طور مشخص تاسيس صندوق‌هاي خطرپذير ( venture capital fund ) به صورت مستقل ذيل بانک و يا مشارکت و تامين مالي صندوق‌هاي خطر پذير فعال در کشورهاي عضو در جهت ايجاد، به‌کارگيري و انتقال دانش مي‌تواند کمک فراواني کند.

به گفته وي يکي ديگر از اقداماتي که بانک توسعه اسلامي مي‌تواند در اين راستا در دستور کار قرار دهد حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان کشورهاي عضو است.

وزير اقتصاد افزود: اين حمايت‌ها مي‌تواند اعطاي تسهيلات و تامين مالي مستقيم به اين شرکت‌ها در راستاي تقويت ساختار مالي و توانايي آنها در فعاليت‌هاي مربوط به تحقيق و توسعه و به‌کارگيري دانش‌هاي فني توليد شده باشد.

وي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران به ويژه در سال‌هاي اخير با حمايت‌ها و البته محدوديت‌هاي بين‌المللي پيشرفت‌هاي چشمگيري در توليد دانش فني، به طور مشخص در حوزه‌هاي فناوري‌هاي بيوتکنولوژي، نانوتکنولوژي، هوا و فضا، دارو و تجهيزات پزشکي، راديو داروها، سلول‌هاي بنيادي، نفت و گاز، سدسازي و... داشته و توانسته است انحصار کشورهاي پيشرفته را در حوزه تحقيقات و البته به‌کارگيري بشکند و منجر به توليد کالاهاي و خدمات با فناوري پيشرفته شود .

خاندوزي تاکيد کرد: ايران اين آمادگي را دارد که ثمره تلاش‌ها، تجربيات و يافته‌هاي خود در اين حوزه‌ها را با کشورهاي عضو و با حمايت بانک توسعه اسلامي در چارچوب تعاملات اقتصادي ارزش آفرين به اشتراک بگذارد.