امکان صادرات برق تجديدپذير براي سرمايه‌گذاران فراهم مي‌شود

تاریخ انتشار : 1402/03/02

معاون وزير نيرو با بيان اينکه با راه اندازي تابلو برق سبز امکان صادرات برق تجديد پذير براي سرمايه‌گذاران فراهم مي‌شود، گفت: تعهد داده مي‌شود که در شرايط پيک تابستان اين برق قطع نخواهد شد و همچنين امکان صادرات هم فراهم مي‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، محمود کمالي در مراسم رونمايي از تابلوي برق سبز و آغاز معاملات برق تجديدپذير با بيان اينکه پيش از اين تنها يک مدل توسعه انرژي تجديدپذير وجود داشت که آن هم خريد تضميني بود، گفت: بر اساس قانون اصلاح مصرف، قرار بر اين شد که ٧٨٠ مگاوات برق از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير تامين شود، اما در اين زمينه با چالش قيمت خريد انرژي‌هاي تجديدپذير مواجه بوديم که سرمايه‌گذاران از قيمت‌ها در نظر گرفته شده گلايه داشتند و موضوع ديگر معوقات و انباشت مطالبات بود چراکه ساتبا امکان پرداخت به موقع مطالبات را نداشت.

وي ادامه داد: از اين رو براي رفع دو موضوع قيمت‌گذاري و پرداخت به موقع مطالبات به موضوع عرضه در بورس انرژي رسيديم  و امروز شاهد رونمايي تابلوي برق سبز در بورس انرژي هستيم و با اين مدل قيمت‌گذاري بدون دخالت دولت و برمبناي سازو کار بورس انرژي خواهد بود.

معاون وزير نيرو افزود: در سال گذشته ۸۳ درصد توسعه نيروگاه‌هاي برق دنيا از طريق تجديدپذيرها و برخي کشورها صد در صد توسعه نيروگاهي‌شان از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير بوده است. درخواست داريم بعد از حل مشکل فروش برق نيروگاه‌ها زمينه لازم براي تامين مالي پروژه‌هاي نيروگاهي را در بازار سرمايه فراهم کنيم تا توسعه صنعت نيروگاهي شتاب بگيرد.

مديرعامل سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير گفت: نگراني ميان توليدکنندگان برق تجديدپذير وجود داشت که بعد از پايان دوره تعهدي وزارت نيرو در خريد برقشان، آنها برق خود را چگونه و با چه سازوکاري بايد بفروشند، که تالار برق سبز بورس انرژي ايران همان راه‌حلي است که براي رفع نگراني آن‌ها تعريف شده است و آنها مي‌توانند برق خود را در اين تالار به فروش برسانند.

وي با بيان اينکه بايد توجه داشت هيچ محدوديت فناوري در توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير و محدوديت‌هاي نيروگاهي نداريم، اظهار داشت: همچنين مجلس دو اقدام مهم براي انرژي‌هاي تجديدپذير انجام داد اول تصويب قانون جهش براي صنايع بود که براساس آن صنايعي که بيش از يک مگاوات مصرف انرژي دارند را مکلف کرد حداقل يک درصد از انرژي خود را از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير تامين کند و تا سقف ۵ سال اين ميزان به ۵ درصد برسد. اقدام ديگر تصويب قانون مانع‌زدايي در صنعت برق بود که سال قبل نهايي شد و قرار شد هزار مگاوات انرژي جديد در کشور توليد شود.

کمالي با بيان اينکه با راه اندازي تابلو برق سبز امکان صادرات برق تجديد پذير براي سرمايه‌گذاران فراهم مي‌شود، ادامه داد : تعهد داده مي‌شود که در شرايط پيک تابستان اين برق قطع نخواهد شد و همچنين امکان صادرات هم فراهم مي‌شود.