چالش‏‏‌ها و راهکارها در راستاي شعار سال ۱۴۰۴؛ «سرمايه‏‏‌گذاري براي توليد»

تاریخ انتشار : 1404/01/31

مفيداميني *

صنعت بيمه به‌‌‌عنوان يکي از ارکان کليدي توسعه اقتصادي، نقش بي‌‌‌بديلي در حمايت از توليد، کاهش ريسک‌‌‌هاي مالي، و تقويت امنيت اقتصادي جامعه ايفا مي‌‌‌کند. با اين حال، بررسي‌‌‌ها نشان مي‌‌‌دهد که ضريب نفوذ بيمه در ايران، به‌‌‌عنوان شاخصي براي سنجش توسعه اين صنعت، همچنان با استانداردهاي جهاني فاصله‌‌‌اي قابل‌‌‌توجه دارد.

بر اساس گزارش‌‌‌هاي اخير، ضريب نفوذ بيمه در ايران حدود ۲.۱ درصد است، در حالي که ميانگين جهاني اين شاخص به ۷ درصد و در کشورهاي توسعه‌‌‌يافته به بيش از ۱۰ درصد مي‌‌‌رسد.

 اين شکاف عميق، ضرورت بازنگري در سياست‌‌‌ها و رويکردهاي صنعت بيمه کشور را بيش از پيش نمايان مي‌‌‌سازد.

مقام معظم رهبري با تعيين «سرمايه‌‌‌گذاري براي توليد» به عنوان شعار سال، نقشه راه سال جاري را نيز مشخص کردند تا براي فعالان صنعت بيمه فرصتي مغتنم براي بازتعريف نقش اين صنعت در حمايت از توليد ملي و تقويت زيرساخت‌‌‌هاي اقتصادي فراهم شود. صنعت بيمه مي‌‌‌تواند با ارائه محصولات متنوع و متناسب با نيازهاي توليدکنندگان، از جمله بيمه‌‌‌هاي مسووليت، بيمه‌‌‌هاي اموال و بيمه‌‌‌هاي تخصصي براي صنايع، ريسک‌‌‌هاي مالي و عملياتي فعالان اقتصادي را کاهش داده و زمينه را براي جذب سرمايه‌‌‌گذاري‌‌‌هاي داخلي و خارجي فراهم آورد.

يکي از چالش‌‌‌هاي اساسي در توسعه ضريب نفوذ بيمه در ايران، ضعف در فرهنگ‌‌‌سازي و آگاهي عمومي نسبت به مزاياي بيمه است.

بسياري از آحاد جامعه، به‌‌‌ويژه در مناطق کمتر توسعه‌‌‌يافته، هنوز بيمه را به‌‌‌عنوان يک هزينه غيرضروري تلقي مي‌‌‌کنند. اين در حالي است که در کشورهاي توسعه‌‌‌يافته، بيمه به‌‌‌عنوان ابزاري براي مديريت ريسک و تضمين آينده اقتصادي، جايگاه ويژه‌‌‌اي در سبد مالي خانوارها و بنگاه‌‌‌ها دارد.

چالش ديگر، عدم تنوع کافي در محصولات بيمه‌‌‌اي و ناکافي بودن پوشش‌‌‌هاي بيمه‌‌‌اي متناسب با نيازهاي روز جامعه است. به‌‌‌عنوان مثال، در حالي که بخش توليد کشور با ريسک‌‌‌هايي نظير تورم و حوادث غيرمترقبه مواجه است، محصولات بيمه‌‌‌اي موجود اغلب پاسخگوي اين نيازها نيستند. در راستاي شعار سال، ضروري است بيمه‌‌‌گران متعهد به طراحي و عرضه محصولات بيمه‌‌‌اي نوين شوند که با نيازهاي توليدکنندگان و سرمايه‌‌‌گذاران هم‌‌‌خواني داشته باشد. از جمله اين محصولات مي‌‌‌توان به بيمه‌‌‌هاي تخصصي براي حمايت از کسب‌‌‌وکارها و بيمه‌‌‌هاي جامع براي زنجيره تامين اشاره کرد.

علاوه بر اين، توسعه زيرساخت‌‌‌هاي ديجيتال و بهره‌‌‌گيري از فناوري‌‌‌هاي نوين، از ديگر راهکارهاي مؤثر براي افزايش ضريب نفوذ بيمه است. ديجيتالي‌‌‌سازي خدمات بيمه‌‌‌اي، از صدور بيمه‌‌‌نامه تا پرداخت خسارت، نه‌‌‌تنها دسترسي به خدمات را براي اقشار مختلف جامعه تسهيل مي‌‌‌کند، بلکه هزينه‌‌‌هاي عملياتي را کاهش داده و امکان ارائه خدمات با قيمت رقابتي را فراهم مي‌‌‌آورد. سرمايه‌‌‌گذاري در توسعه پلتفرم‌‌‌هاي ديجيتال و ارائه خدمات آنلاين از جمله اقداماتي است که مي‌‌‌تواند مد نظر قرار گيرد.

در نهايت، تحقق شعار «سرمايه‌‌‌گذاري براي توليد» نيازمند همکاري همه‌‌‌جانبه ميان نهادهاي دولتي، شرکت‌‌‌هاي بيمه، و فعالان اقتصادي است. دولت مي‌‌‌تواند با ارائه مشوق‌‌‌هاي مالياتي، کاهش بوروکراسي‌‌‌هاي اداري و حمايت از طرح‌‌‌هاي توسعه‌‌‌اي صنعت بيمه، زمينه را براي افزايش ضريب نفوذ بيمه فراهم آورد. شرکت‌‌‌هاي بيمه نيز بايد با نوآوري در محصولات و خدمات و تقويت اعتماد عمومي، بيش از پيش نقش خود را در اين مسير ايفا کنند.

* عضو هيات مديره و مديرعامل بيمه معلم