تاریخ انتشار : 1404/02/13
تهران- ايرنا- معاون اقتصادي دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در نمايشگاه ايران اکسپو ۲۰۲۵ گفت: رشد بيش از ۵۰ درصدي در جذب سرمايهگذار توليدي و صادراتي در مناطق آزاد براي امسال تکليف شده که انتظار داريم بخشي از آن با سرمايهگذاري مجدد تامين شود.
به گزارش روز جمعه ايرنا از سازمان توسعه تجارت ايران، اسفنديار شاهمنصوري با اشاره به استقبال چشمگير از حضور شرکتها و بازديدکنندگان از هفتمين نمايشگاه ايران اکسپو ۲۰۲۵، افزود: اين رويداد براي معرفي توانمنديهاي صادراتي کشور اهميت بالايي دارد، بنابراين اگر کارنامهاي از بازخوردها و کاربرد آن تهيه شود بدون ترديد در برگزاري اکسپوهاي بعدي موثر خواهد بود.
وي با تاکيد بر تلاش براي همکاري بيشتر در جهت رشد تجارت از مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، تصريحکرد: بستهها و مشوق هاي سرمايهگذاري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي را در راستاي تحقق شعار امسال تهيه و به واحدهاي مستقر در اين مناطق ارسال کرديم تا بتوانيم فعالان اقتصادي بهخصوص صادراتي و دانش بنيان را در جهت رشد سرمايه گذاري حمايت کنيم.
معاون اقتصادي دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ادامهداد: رشد بيش از ۵۰ درصدي در جذب سرمايهگذار توليدي و صادراتي در مناطق آزاد براي امسال تکليف شده است که انتظار داريم بخشي از آن با سرمايه گذاري مجدد تامين شود؛ به همين جهت برنامه مشخصي براي سرمايهگذاري مجدد تدوين شد تا بتوانيم ظرفيتهاي صادراتي را در مناطق آزاد افزايش دهيم اين برنامه براي اجرايي شدن نياز به تائيد سازمانهاي مربوطه دارد.
وي با اشاره به تفاهمنامه اين دبيرخانه با سازمان توسعه تجارت ايران، گفت: با اين تفاهمنامه قصد داريم از ظرفيتهاي تخصصي سازمان توسعه تجارت ايران بهره بگيريم؛ يکي از اين موارد EMC ها و شرکتهاي مشاور سرمايهگذاري داراي مجوز هستند که ميتوانند بازوي اجرايي براي تسهيل فرآيند صادراتي باشند.
شاهمنصوري ادامه داد: برخي از واحدهاي توليدي در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، با ارزش صادراتي بالا فعاليت دارند اما در بخش صادرات توانمند نيستند از اينرو ما قصد داريم ظرفيت صادراتي براي SME ها در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي را افزايش دهيم.
معاون اقتصادي دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي تاکيد کرد: جانمايي مناطق آزاد در مرز کشورهاي همسايه به دليل نزديکي به بازارهاي صادراتي با هدف کاهش هزينه حمل و نقل بوده است تا بتوان با دسترسي بهتري به بازارهاي صادراتي نفوذ کرد؛ بنابراين لازم است ظرفيتهاي مستعد در کشورهاي همسايه با در نظر گرفتن برنامه رويدادهاي تجاري و اقتصادي با شرکتهاي صادرات محور موجود در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي به اشتراک گذاشته شود.