دستورالعمل تأسيس و فعاليت آژانس‌ها و کارگزاري‌هاي جذب سرمايه‌گذاري ابلاغ شد

تاریخ انتشار : 1404/02/17

تهران- ايرنا- سرپرست وزارت امور اقتصادي و دارايي، مصوبه شوراي ملي تأمين مالي در خصوص دستورالعمل تأسيس و فعاليت کارگزاري‌ها يا آژانس‌هاي جذب سرمايه‌گذاري را به سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد ايرنا، شوراي ملي تأمين مالي در جلسه ۲۰ فروردين ۱۴۰۴ به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و با استناد به ماده ۳۰ و بند «الف» ماده ۴۶ قانون تأمين مالي توليد و زيرساخت‌ها مصوب سال ۱۴۰۲ مجلس شوراي اسلامي، دستورالعمل تأسيس و فعاليت کارگزاري آژانس‌هاي جذب سرمايه گذاري را تصويب کرد.

طبق ماده ۲ اين دستورالعمل سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران بر اساس شيوه نامه‌اي که پس از تصويب اين دستورالعمل تهيه و منتشر خواهد کرد، نسبت به صدور مجوزهاي تأسيس و فعاليت کارگزاري آژانس‌هاي جذب سرمايه گذاري و نظارت بر عملکرد اين کارگزاري‌ها اقدام خواهد کرد.؛شيوه‌نامه پيش از ابلاغ به اطلاع شوراي ملي تأمين مالي خواهد رسيد.

طبق تبصره يک ماده ۲ شيوه‌نامه مشتمل بر شرايط عمومي و اختصاصي متقاضيان تأسيس، کارگزاري فرآيندهاي صدور مجوز، الزامات اجرايي، فني و تخصصي قابل رعايت توسط کارگزاري‌ها ساز و کار نظارتي و ابزارهاي اعمال نظارت بر عملکرد کارگزاري‌ها است.

هم‌چنين بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ مجوزهاي تأسيس و فعاليت کارگزاري حسب مورد پس از دريافت درخواست از طريق درگاه توسط سازمان سرمايه گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران صادر مي‌شود.

طبق ماده ۳ اين دستورالعمل، کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران در چارچوب اين دستورالعمل خدمات زير را در حوزه جذب سرمايه خارجي ارايه مي‌دهد:

۱. ارائه خدمات مشاوره در خصوص موضوعات مرتبط با فعاليت کارگزاري‌هاي جذب سرمايه‌گذاري ايران از جمله، قوانين مقررات و ضوابط مالي، مالياتي، تجاري، حقوقي و فرآيندي طراحي مدل‌هاي مالي و تأمين مالي مديريت ريسک معرفي مشوق‌ها و معافيت‌هاي قانوني تدوين مطالعات امکان‌سنجي و طرح توجيهي ارزيابي بازار و مکان‌يابي پروژه‌ها معرفي ضوابط و شرايط سرمايه‌گذاري در ايران و نحوه اخذ مجوز سرمايه‌گذاري و ساير خدمات مشاوره‌اي مرتبط

۲. برگزاري گشت تور سرمايه‌گذاري به منظور بازديد ميداني از ظرفيت‌ها، فرصت‌ها و طرح‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي و کمک به انتخاب محل مناسب اجراي پروژه

۳. ارائه درخواست و پيگيري، اخذ تمديد و اصلاح مجوز سرمايه‌گذاري خارجي، ورود و ثبت سرمايه خارجي و خروج عوايد و اصل سرمايه خارجي با رعايت قانون تشويق و آيين‌نامه اجرايي آن

۴. پيگيري امور مربوط به ثبت و اعمال تغييرات در شرکت پروژه سرمايه‌گذاري خارجي

بر اساس ماده ۶ کارگزاري مکلف است فعاليت‌هاي خود را با رعايت قانون تشويق و آيين نامه اجرايي آن دستورات ابلاغ شده توسط رئيس سازمان مصوبات هيأت سرمايه گذاري خارجي موضوع ماده ۶ قانون تشويق و ساير قوانين و مقررات مربوط را انجام دهد.

رتبه بندي کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران چگونه انجام مي شود؟

طبق ماده ۷ دستورالعمل سرپرست وزارت اقتصاد، شرکت متقاضي اخذ مجوز فعاليت کارگزاري‌ جذب سرمايه گذاري ايران بايد واجد شرايط ذيل باشد:

۱. کارگزاري‌ جذب سرمايه گذاري ايران در قالب شرکت سهامي ثبت شده و اساسنامه آن منطبق با مفاد اين دستورالعمل و شيوه نامه تنظيم ثبت شده باشد

۲. سهام‌داران و ذي‌نفعان شرکت شامل اشخاص حقوقي بخشهاي دولتي و عمومي

۳. شرکت واجد حداقل سرمايه نقدي تأمين و ثبت شده نزد مرجع ثبت شرکتها بر اساس مفاد اين دستورالعمل باشد

۴. حسابرس و بازرس قانوني کارگزاري عضو معتبر جامعه حسابداران رسمي ايران باشد

۵. شرکت و مديران و سهامداران آن واجد ساير شرايط مندرج در اين دستورالعمل و شيوه‌نامه باشد

طبق تبصره يک ماده ۷ کارکنان شاغل در سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني اقتصادي ايران نمي‌توانند در کارگزاري‌ها سمت، سهم يا فعاليت داشته باشند. همکاري‌ها و تعاملات صورت گرفته در چارچوب وظايف محوله با اطلاع و تأييد سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني اقتصادي ايران (رييس کل يا يکي از مديران کل دفاتر تخصصي)، مانعي ندارد.

طبق تبصره ۲ ماده ۷ در صورتي‌که کارگزاري و مديران آن هر يک از شرايط مندرج در اين دستورالعمل يا شيوه نامه را از دست بدهند يا مستنداتي به دست آيد مبني بر اينکه از ابتدا شرايط مذکور را نداشته اند لازم است ظرف مدت حداکثر يک ماه از بروز شرايط جديد يا احراز فقدان شرايط و امتياز نسبت به رفع آن موارد اقدام و گزارش آن را به سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني اقتصادي ايران ارايه کنند، در غير اين صورت براساس فرآيند تعريف شده در شيوه نامه به موضوع رسيدگي و نسبت به تعليق فعاليت کارگزاري براي مدت سه ماه و در صورت رفع نشدن مشکل مجوز کارگزاري ابطال خواهد شد.

هم‌چنين بر اساس تبصره ۳ ماده ۷ هرگونه نقل و انتقال سهام يا تغيير در مديريت شرکت صرفاً منوط به رعايت ضوابط مندرج در اساس‌نامه و با رعايت مفاد اين دستورالعمل و شيوه‌نامه است.

بر اساس ماده ۸ اين دستورالعمل مدت اعتبار مجوز تأسيس ۶ ماه از تاريخ صدور و با قابليت حداکثر ۲ بار تمديد توسط سازمان و مدت اعتبار مجوز فعاليت ۲ سال از تاريخ صدور است که به درخواست متقاضي و بر اساس ضوابط مندرج در اين دستورالعمل و شيوه نامه براي دوره‌هاي ۲ ساله قابل تمديد است.

طبق ماده ۹ دستورالعمل ابلاغ شده توسط سرپرست وزارت اقتصاد، کارگزاري‌ها در ۳ رتبه تشکيل خواهد شد که رتبه يک واحد بيشترين اعتبار و صلاحيت و رتبه ۳ واحد کم‌ترين آن است. جزئيات مربوط به دامنه اختيارات و الزامات اخذ رتبه و فعاليت کارگزاري در شيوه‌نامه تعيين خواهدشد.

نظارت بر عملکرد کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران چگونه انجام مي‌شود؟

طبق ماده ۱۰ اين دستورالعمل سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي فني و اقتصادي ايران مي‌تواند به صورت مستقيم يا با همکاري مراکز خدمات در هر زمان روند اجرايي و اقدامات کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران را مورد نظارت قرار دهد.

کارگزاري‌ جذب سرمايه گذاري ايران مکلف است تمام ملزومات انجام نظارت و مستندات اقدامات خود را بر اساس ساز و کار تعريف شده در شيوه نامه و همچنين حسب مورد به درخواست سازمان در اختيار سازمان يا مرکز خدمات قرار دهد.

طبق ماده ۱۱ در صورت احراز تخلف کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران از قوانين مقررات و ضوابط جاري کشور اعم از، قانون قانون تشويق و آيين نامه اجرايي آن اين دستورالعمل و تکاليف ابلاغ شده در قالب مصوبات شوراي تامين مالي و هيأت سرمايه گذاري خارجي و نيز در صورت وجود شکايت‌هاي متعدد يا هر قرينه ديگري که نشان از عملکرد خلاف يا غير حرفه‌اي کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران داشته باشد، رييس سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني و اقتصادي ايران بر اساس گزارش دريافت شده و متناسب با نوع تکرار تعدد و شدت تخلف تصميمات ذيل را اتخاذ خواهد کرد:

۱. احضار مدير عامل و اخذ توضيح از کارگزاري تذکر کتبي به کارگزاري‌ جذب سرمايه گذاري ايران

۳. اخطار کتبي به کارگزاري و درج در سوابق

۴. اخطار کتبي به کارگزاري‌ جذب سرمايه گذاري ايران و درج در سوابق با اطلاع رساني در تارنماي اينترنتي سازمان و سامانه جامع اطلاعات سرمايه گذاري کشور

۵. سلب صلاحيت مديران و اعضاي هيأت مديره کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران

۶. تنزل رتبه کارگزاري تعليق مجوز کارگزاري بين ۶ ماه تا يک سال

ابطال مجوز کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران چگونه اجرايي خواهد شد؟

بر اساس ماده ۱۲ مجوز فعاليت کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران در موارد زير با تصميم رئيس سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي فني و اقتصادي ايران ابطال خواهد شد:

۱. به درخواست کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران

۲. در صورت رفع نشدن تعليق موضوع تبصره هاي ۲ و ۳ ماده ۷ و بند ۸ ماده ۱۱ اين دستورالعمل

۳. در صورتي که کارگزاري‌ جذب سرمايه گذاري ايران تا يک سال پس از صدور مجوز فعاليت اقدام به فعاليت کند

۴. در صورتي که کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران حداکثر يک ماه قبل از اتمام اعتبار مجوز نسبت به تمديد آن اقدام نکند

۵. انحلال شرکت

۶. ورشکستگي شرکت بر اساس رأي قطعي مرجع قضائي

طبق تبصره ماده ۱۲ در صورت ابطال يا تعليق مجوز فعاليت کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران حسب مورد مدير عامل يا مدير تصفيه شرکت مکلف است ساز و کار انتقال قراردادها به ديگر کارگزاري‌هاي معتبر موجود متناسب با رتبه کارگزاري و با نظارت سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي فني و اقتصادي ايران بدون تحميل هزينه اضافي به متقاضي را فراهم کند.

بر اساس ماده ۱۳ سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني مي‌تواند در صورتي که تعداد کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران داراي مجوز به حداقل ۲۰ کارگزاري‌ جذب سرمايه گذاري ايران برسد، اقدامات لازم براي تصويب دستورالعمل تأسيس انجمن کارگزاري‌هاي جذب سرمايه گذاري ايران را به عنوان تشکل صنفي اين کارگزاري‌ها انجام دهد.

بر اساس تبصره يک ماده ۱۳ انجمن، به عنوان همکار سازمان و آژانس تشويق سرمايه گذاري خصوصي ايران با هماهنگي سازمان عمل مي‌کند و سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني و اقتصادي ايران مي‌تواند آن را به نهادها سازمان‌ها و مجامع داخلي و بين المللي از جمله مجمع جهاني آژانس‌هاي تشويق سرمايه گذاري (وايپا) معرفي کند.

هم‌چنين تبصره ۲ ماده ۱۳ اضافه مي کند؛ الزامات تأسيس و ساز و کارهاي ،عضويت تصميم‌گيري و اقدام نظارت بر عملکرد و ساير ضوابط حاکم بر انجمن هم‌زمان با تحقق نصاب مندرج در اين ماده و اتخاذ تصميم در سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني و اقتصادي ايران مبني بر تشکيل انجمن با پيشنهاد سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني و اقتصادي ايران در شورا تصويب و توسط وزير امور اقتصادي و دارايي ابلاغ خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۴ جدول نرخ حق الزحمه خدمات کارگزاري ها در دي ماه هر سال توسط رييس سازمان به شوراي تامين مالي پيشنهاد و پس از تصويب در شورا تا پيش از پايان سال توسط وزير امور اقتصادي و دارايي ابلاغ مي‌شود. تبصره در اولين سال اجراي اين دستورالعمل جدول موصوف ظرف مهلت سه ماه از تاريخ تصويب اين دستورالعمل توسط سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني و اقتصادي ايران تهيه و پس از طي تشريفات مندرج در اين ماده ابلاغ مي‌شود.

طبق ماده ۱۵ با همکاري سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي فني و اقتصادي ايران و مرجع ثبت شرکت‌ها ساز و کاري اتخاذ مي‌شود تا موضوع فعاليت تأسيس کارگزاري و انجام همه خدمات مربوط به تشويق، تسهيل و جذب سرمايه گذاري خارجي و تأمين مالي خارجي به گزينه‌هاي مندرج در درگاه اينترنتي ثبت شرکت‌ها اضافه شود.

ثبت اين فعاليت منوط به بارگذاري مجوز تأسيس رعايت ضوابط مندرج در ماده ۷ اين دستورالعمل و مفاد شيوه نامه موضوع ماده ۳ اين دستورالعمل و ثبت ساير صورت‌جلسه‌ها نظير تغيير مديران تغييرات سهامداران و تغيير نشاني با رعايت ضوابط مندرج در اين دستورالعمل و شيوه نامه مذکور است.