تعیین تکلیف بیش از ٨٥ هزار میلیارد ریال از مطالبات بانک صادرات ایران

تاریخ انتشار : 1397/02/04

مشروح خبر

به گزارش سرویس بازار ایسنا، بنابر اعلام بانک صادرات ایران، این بانک طی سال ٩٦، در راستای مدیریت و کنترل مطالبات غیرجاری و با رویکرد تقویت توان پرداخت تسهیلات به بخش تولید، تسهیل در تامین مالی مشتریان و همچنین اعمال مساعدت با مدیونین مشمول تبصره ٣٥ قانون اصلاح قانون بودجه سال ٩٥، با استفاده از طرق مسالمت‌آمیز بیش از ٨٥ هزار و ٥٤٤ میلیارد ریال از بدهی بنگاه‌های اقتصادی را مورد رسیدگی قرار داد که از این میان مبلغ ٧٣٣١ میلیارد ریال به صورت نقدی وصول و مابقی تعیین تکلیف شد.

بانک صادرات ایران طی سال گذشته، در راستای حمایت از اشتغال و تولید داخلی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مبلغ ٧٤ هزار و ٢٢ میلیارد ریال از بدهی بنگاه‌های فعال و نیمه فعال را از طرق مسالمت‌آمیز تعیین تکلیف کرد. همچنین به منظور مساعدت با مدیونین با مبالغ بدهی خرد و در راستای اجرای ماده ٢ آیین نامه اجرایی تبصره ٣٥ قانون اصلاح قانون بودجه سال ١٣٩٥، با رعایت ابلاغیه‌های بانک مرکزی، تعداد ٧٥ هزار و ١٢٣ فقره قرارداد بالغ بر ١١ هزار و ٥٢٢ میلیارد ریال از مشمولین بند مذکور را مورد رسیدگی قرار داد که مجموعا ضمن رسیدگی و تعیین تکلیف ٨٥ هزار و ٥٤٤ میلیارد ریال از پرونده‌های مطالباتی، در حدود ٧٣٣١ میلیارد ریال از مطالبات نیز به صورت نقدی به حیطه وصول درآمد.

علاوه برآن، این بانک به منظور مساعدت با واحدهای تولیدی بدهکار استفاده کننده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی، در حدود ٨٠ درصد از قراردادهای مذکور، با مانده بدهی ٤٧ هزار و ٨٧٠ میلیارد ریال را تعیین تکلیف کرد.

بانک صادرات ایران همچنین، در راستای دریافت مطالبات از بدهکاران موسسه منحله میزان، تعداد ١٠٤٣ پرونده مطالباتی را بررسی کرده و ٤٦٠ میلیارد ریال از مطالبات این بخش را نیز وصول کرد. از جمله اقدامات بانک در حوزه مطالبات طی سال گذشته، می‌توان به امهال دوساله بدهی مشتریان آسیب‌دیده از زلزله در مناطق زلزله‌زده غرب کشور، تسویه قراردادهای مطالباتی با مانده کمتر از ٢ میلیارد ریال، با استفاده از عقد مرابحه و همچنین تصویب الزام همه واحدهای اجرایی بانک به اعمال بخشودگی مابه‌التفاوت نرخ سود و نرخ خسارت تاخیر (٦ تا ١٤ درصد) نسبت به قراردادهای مطالباتی کمتر از یک میلیارد ریال روستاییان اشاره کرد.