تامین مالی همه طرح های نیمه تمام نباید برعهده بانک ها باشد

تاریخ انتشار : 1397/02/11

مشروح خبر


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «اکبر کمیجانی» عصر دوشنبه در نخستین جلسه امسال شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: سیستم بانکی با انباشت تقاضاهای تامین مالی روبروست و انتظار می رود واگذاری طرح های نیمه تمام به تدریج و پلکانی باشد و در سال اول بار واگذاری را سبک کنیم.
کمیجانی ادامه داد: باید از بانک ها، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مطالبه شود.

** دستورالعمل اجرایی درباره واگذاری طرح های نیمه تمام در دست تدوین است
جلسه امروز شورای گفت و گو به بررسی شیوه اجرای تبصره 19 قانون بودجه سال 97 درباره واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی اختصاص داشت.
به گزارش ایرنا، بر پایه تبصره 19، به دولت اجازه داده می شود برای جلب مشارکت بیشتر بخش خصوصی و تعاونی در اجرای طرح‌های منتخب جدید و نیمه تمام (با اولویت طرح‌های نیمه تمام) و بهره‌برداری طرح های تکمیل شده یا در حال بهره‌برداری، در قالب سازوکار مشارکت عمومی-خصوصی انواع قرارداد (مانند واگذاری، مشارکت، ساخت و بهره برداری یا برون‌سپاری) را با بخش خصوصی و تعاونی منعقد کند.
قائم مقام بانک مرکزی از فعالان بخش خصوصی خواست برای اجرای این بند از قانون از ظرفیت های بازار سرمایه غافل نشوند؛ زیرا این پروژه ها به سرمایه گذاری های کلان نیاز دارد.
وی اعلام کرد دستورالعمل اجرایی این تبصره از قانون در دست تدوین است و فعالان بخش خصوصی می توانند نظر خود را به سازمان برنامه و بودجه ارایه کنند.
کمیجانی یادآوری کرد: در این تبصره مشارکت دولت به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات دیده شده است اما بر پایه تجربه های گذشته، این شیوه موفقیت آمیز نبوده و امروز سیستم بانکی با مطالبات معوق بسیاری روبروست.
به گزارش ایرنا، نخستین جلسه امسال شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی عصر امروز با حضور وزیر اموراقتصادی و دارایی و اعضای شورا در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
در این جلسه، فعالان بخش خصوصی ورود به طرح های نیمه تمام را نیازمند تامین مالی بانک ها و بازار سرمایه دانستند و از دولت خواستند افزون بر تضمین خرید خدمات، برای پرداخت نیز ضمانت های لازم را بدهد.