بانک ها هشت هزار ميليارد ريال تسهيلات اشتغال پرداختند

تاریخ انتشار : 1397/03/02

تهران- ايرنا- رييس سازمان برنامه و بودجه با استناد به گزارش بانک هاي عامل، از پرداخت هشت هزار ميليارد ريال تسهيلات در زمينه اشتغال خبر داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «محمدباقر نوبخت» عصر سه شنبه در نشستي که با حضور برخي مديران بانکي و اعضاي فراکسيون اشتغال و توليد مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، تصريح کرد: دولت با پرداخت تسهيلات براي ايجاد اين فرصت هاي شغلي به دنبال پول پاشي نيست؛ بلکه سعي دارد به اهداف ديگري همچون حفظ محيط زيست و مقابله با آلودگي هوا نيز دست يابد.
نوبخت که معاون رييس جمهوري است، ايجاد مشاغل روستاييان و عشاير را يکي از هفت موضوع تعيين شده دولت براي اشتغالزايي برشمرد و گفت: امسال ايجاد 200هزار فرصت شغلي در بخش مسکن، ٢5 هزار مورد در عرصه حمل و نقل و 23هزار شغل در زمينه کشاورزي در نظر است.
وي يادآوري کرد پارسال 797هزار نفر به بازار کار وارد شدند که 790 هزار نفر مشغول به کارند اما بقيه به جمعيت بيکار اضافه شده اند.
قرار است امسال براي يک ميليون و 33 هزار نفر در کشور شغل ايجاد شود.

** تخصيص 60هزار و 400ميليارد تومان منابع اعتباري براي اشتغال
مدير دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 15هزار ميليارد تومان از محل صندوق توسعه ملي، 30 هزار ميليارد تومان از ظرفيت بانک‌ها به موجب بند ب تبصره 18 قانون بودجه و ١5 هزار و 4٠٠ ميليارد تومان از بودجه عمومي براي اشتغالزايي خبر داد.
«امير باقري» اعلام کرد براي نرخ سود تسهيلات، مدل‌هاي مختلفي تهيه شده که قرار است در جلسه هيات امناي صندوق توسعه ملي مطرح شود.
وي ارقام طرح شده براي نرخ سود تسهيلات را 12، 14 و 16درصد اعلام و در عين حال تصريح کرد تلاش مي شود نرخي پايين تر تعيين شود.
باقري درباره اولويت‌هاي ايجاد اشتغال به مواردي مانند کمک‌هاي فني- اعتباري و آموزشي اشاره کرد.

** گزارش عملکرد چهار ماهه بانک ها براي اشتغال
در آغاز اين جلسه مديران ارشد بانک هاي توسعه تعاون، پست بانک و کشاورزي گزارشي از عملکرد چهار ماهه پرداخت تسهيلات براي طرح هاي اشتغالزايي ارائه کردند.
مديرعامل پست بانک گفت: تاکنون درخواست 700 ميليارد تومان تسهيلات در قالب ٢٨٠٠ طرح ارائه و حدود 228ميليارد تومان مصوب شده است.
به گفته «خسرو فرحي»، سرجمع پرداختي پست بانک 228 ميليارد تومان به ازاي 928 طرح بوده که در مقابل حدود ١٣ هزار و ٣٢٧ شغل ايجاد شده است.
«حجت الله مهديان» مديرعامل بانک توسعه تعاون، نيز اعلام کرد تا پايان ارديبهشت امسال ٢ هزار و ٨٣4 طرح به ارزش 974 ميليارد تومان به اين از معرفي شد که از اين ميزان 257 طرح به مبلغ 225 ميليارد تومان به مرحله پرداخت رسيد.
همچنين معاون اعتبارات بانک کشاورزي گفت: تاکنون ١٢هزار و ٩55 طرح براي دريافت سه هزار و 6٨ميليارد تومان تسهيلات معرفي شده است.
«فرهاد فنودي» افزود: تا پايان ارديبهشت‌ امسال تقاضاي 2هزار و ٨٣4 طرح به مبلغ يک هزار و يکصد ميليارد تومان در بانک رد و بازگشت داده شد.
«در بانک کشاورزي در مجموع يک هزار و ٢٢٩ طرح به ارزش 315 ميليارد تومان به مرحله پرداخت رسيده است».
به گزارش ايرنا، سياست هاي اقتصاد مقاومتي در سال 1392 ابلاغ شد. پس از آن، سال 1395 از سوي رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نيز «اقتصاد مقاومتي؛ توليد- اشتغال» بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي شعار سال 1397 را «حمايت از کالاي ايراني» اعلام کردند.
دولت با هدف اشتغالزايي براي روستاييان و عشاير مجوز برداشت يک ميليارد و 500 ميليون دلار از صندوق توسعه ملي را دارد.
هدف نشست عصر سه شنبه معاون رييس جمهوري با برخي مديران بانکي و اعضاي فراکسيون اشتغال و توليد مجلس شوراي اسلامي، بررسي عملکرد قانون برداشت 1.5 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي توسعه اشتغال پايدار روستاييان و عشاير بود.
اين نشست در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.