وثيقه‌گيري بخشي از تسهيلات در بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1397/03/09

متقاضيان دريافت وام بعد از تامين خواست‌هاي بانک‌ها براي دريافت وام، در نهايت با وام‌هايي مواجه مي‌شوند که بخشي از رقم مورد نظر بلوکه شده و تا پايان تسويه وام به آنها پرداخت نمي‌شود.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، روند دريافت تسهيلات در بانک‌ها کار چندان ساده‌اي نيست و يک متقاضي وام خرد بايد مدت‌ها به دنبال تامين گزينه‌هايي باشد که بانک‌ها مقابل او مي‌چينند و مي‌توان از جمله آنها به تکميل پرونده تا تامين ضامن‌هاي مختلف و وثايقي که تامين آن کار سختي است اشاره کرد. اما بعد از اين‌که متقاضي دريافت تسهيلات از هفت‌خوان بانک‌ها رد مي‌شود و زمان دريافت وام است با مبلغي که بخشي از آن قرار نيست به او پرداخت شده و در قالب وثيقه در بانک باقي‌ مي‌ماند مواجه خواهد شد. بانک‌ها معمولا بين ۲۰ تا ۲۵  درصد وام پرداختي به گيرندگان تسهيلات را نزد خود به عنوان وثيقه نقدي نگه مي‌دارند.

گزارش‌هاي ميداني حاکي از آن است که با اين‌که در دو سال گذشته بانک مرکزي اعلام کرده بود بانک‌ها حق دريافت وثيقه نقدي از وام را ندارند و با آنها برخورد مي‌شود همچنان اين معضل پابرجاست. به عنوان نمونه در يکي از بانک‌ها که مدعي اعطاي کارت‌هاي اعتباري است مبلغ وام تا حداکثر ۵۰ ميليون تعيين شده، اما براي اعطاي آن بعد از تامين شرايط مشخص شده تا ۱۰ ميليون تومان نزد بانک نگه داشته مي‌شود تا در پايان سه سالي که به عنوان دوره بازپرداخت تعيين شده به مشتري برگردد. به عبارتي فرد بعد از مدت‌ها تلاش براي گرفتن يک وام ۵۰ ميليون توماني بايد ۴۰ ميليون تومان دريافت کند.

در اين شرايط مشخص آن است که در کنار سود ۱۸ درصدي که گيرنده تسهيلات بابت وام ۵۰ ميليوني مي‌پردازد سود ديگري را نصيب بانک خواهد کرد به طوري که ۱۰ ميليون بلوکه شده اگر سود ۱۵ درصد سپرده که عرف فعلي نظام بانکي است به آن اختصاص پيدا کند، سالانه حدود ۱.۵ ميليون سود داشته و در پايان سه سال به ۴.۵ ميليون تومان مي‌رسد. در سوي ديگر با توجه به اين‌که براي وام ۵۰ ميليوني با سود ۱۸ درصد در سه سال بايد ۶۵ ميليون تومان بازپرداخت شود، اضافه کردن ۴.۵ ميليون تومان سود ناشي از ۱۰ ميليون بلوکه شده مجموع بازپرداخت را تا مرز ۷۰ ميليون تومان پيش مي‌برد به عبارتي با اين ترفند بانک‌ها، سود بازپرداخت وام به جاي ۱۸ درصد تا بالاي ۲۰ درصد خواهد رفت.

بانک‌ها دليل اين موضوع را عمدتا بالابودن بهاي تمام شده پول خود اعلام کرده و مي‌گويند منابع آنها پاسخگوي تامين تسهيلات مورد تقاضا و هزينه‌هاي آن نيست از آن رو با بلوکه کردن بخشي از منابع اعطايي در کنار جذب منابع بخشي از هزينه تمام شده پول را نيز تامين مي‌کند.

به نوشته ايسنا، انتظار مي‌رفت بانک مرکزي با توجه به وعده‌اي که در مورد رسيدگي به اين مشکل نظام بانکي يعني وثيقه نگه داشتن بخشي از وام داده و اعلام کرده بود در صورت مواجه با اين موضوع با بانک خاطي برخورد شده و وثيقه به مشتري بر مي‌گردد، با اين موضوع برخورد کند ولي همچنان اين مساله در بانک‌ها ديده شده، مشتريان ناراضي و البته بانک‌ها هم راهي براي کاهش بهاي خود ندارند.