روش‌هاي جديد تامين مالي براي استارت‌آپ‌ها

تاریخ انتشار : 1397/03/09

مترجم: مريم رضايي
منبع: IESE Insight : مانوئل دِ لا اسپرانزا با اعضاي هيات مديره شرکت ويو (Wave) که چند سال قبل آن را تاسيس کرده بود، جلسه داشت. او مطمئن بود هيات مديره از پيشرفت شرکت رضايت دارد، اما بايد به آنها توضيح مي‌داد با اينکه دو ماه است از طريق سرمايه‌گذاران فرشته ۵۰۰ هزار يورو پول به بودجه شرکت تزريق شده، دور جديدي از تامين مالي مورد نياز است. او به اين فکر مي‌کرد که هيات مديره چه واکنشي به اين درخواست و همچنين نحوه تامين مالي مد‌نظر او نشان مي‌دهد؟


ويو يک اپليکيشن موبايل است که امکان تماس با افراد ديگر را به‌صورت آني و ديدن موقعيت مکاني آنها فراهم مي‌کند. مانوئل به همراه يکي از دوستانش اولين بار اين اپليکيشن را در برزيل راه‌اندازي کرد. استقبال از اين اپليکيشن فراتر از انتظارات بود و هر هفته ۶۰ هزار کاربر به آن اضافه مي‌شد و تعداد کل کاربران فعال آن در سال اول ماهانه به ۳۰۰ هزار نفر رسيد. بيش از ۸۰ درصد کاربران، تکراري و عمدتا در بازارهاي نوظهور بودند. شرکت ويو با مشاهده اين پتانسيل رشد اميدبخش، انگيزه گرفت و اين اپليکيشن را در رويدادهاي استارت‌آپي عمومي در سراسر دنيا به نمايش گذاشت.

موسسان ويو براي تامين مالي، ابتدا روي دوستان و خانواده خود حساب کردند و حدود ۳۷۵ هزار يورو قرض گرفتند تا بنگاهشان را راه‌اندازي کنند. وقتي آنها ديدند که ايده‌شان نتيجه‌بخش است، به دنبال سرمايه‌گذاران خارجي رفتند. آنها توانستند از طريق سرمايه‌گذاران فرشته و شتاب‌دهنده‌ها ۸۵۰ هزار يورو بودجه به دست آورند و يک سال بعد ۵۰۰ هزار يورو ديگر به آن اضافه شد.آنها اميد داشتند که با اين روش سرمايه شرکت را به تدريج بالا ببرند. اما براي تسريع رشد بلند‌مدت و حفظ آن، خيلي زود مشخص شد که سرمايه مورد نياز از اين رقم‌ها بالاتر است. مانوئل گزينه‌هايي را که در ذهنش وجود داشت مرور کرد.

سه گزينه روي ميز
اولين گزينه اين بود که او دوباره به سرمايه‌گذاران فرشته که با ساير سرمايه‌گذاران هم ارتباطاتي داشتند، روي بياورد. اما به اين فکر مي‌کرد که تا کي مي‌تواند از آنها درخواست پول کند.گزينه دوم اين بود که سراغ صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري خطرپذير بزرگ‌تر برود. اما نگراني او اين بود که اين صندوق‌ها او را تحت فشار بگذارند و بخواهند که ويو مطابق جدول زماني و برنامه‌هاي آنها پيش برود. گزينه سوم زماني نمايان شد که مانوئل تماسي از مدير عامل يک پلت‌فرم تامين سرمايه‌ جمعي خرد (crowd equity) دريافت کرد. فرق تامين سرمايه جمعي خرد با تامين سرمايه جمعي (Crowdfunding) و وام‌دهي جمعي (Crowdlending) اين است که در تامين سرمايه جمعي خرد، صدها يا هزاران نفر از مردم هر يک پول اندکي را مي‌گذارند و اين پول‌ها جمع مي‌شوند تا يک پروژه کسب‌وکار مشترک بين آنها تامين مالي شود. اما در اينجا يک تفاوت کليدي وجود دارد. در وام‌دهي جمعي، از يک جمعيت مشخص پول قرض گرفته مي‌شود و اين پول بعدا بازپرداخت مي‌شود. در تامين سرمايه جمعي، افراد پول مي‌دهند تا از يک عامل مشخص حمايت کنند و اغلب هم انتظار پس گرفتن پولشان را ندارند. اما در تامين سرمايه جمعي خرد، سرمايه‌گذاران در نهايت سهامي در يک شرکت به دست مي‌آورند و در سود و زيان آن شريک مي‌شوند. در اين روش، به جاي چند سرمايه‌گذار بزرگ، تعداد زيادي سرمايه‌گذار کوچک دور هم جمع مي‌شوند. آيا اين روش تامين مالي مي‌تواند گزينه مطلوبي براي شرکت ويو باشد؟

پيروي از جمع
به‌طور کلي، مفهوم جمع به چند نوع خاص از کسب‌وکارهاي گروهي محدود شده است: باشگاه‌هاي ورزشي، رستوران‌ها، کارگاه‌هاي هنري و فعاليت‌هاي اجتماعي. اين کسب‌وکارها ويژگي‌هاي مشترک چنداني با نوع فعاليت رشد‌محور ويو ندارند. به علاوه، پيمودن اين مسير، هزينه‌ها و تلاش‌هاي اضافه‌اي براي راه‌اندازي يک کمپين تامين سرمايه جمعي خرد را در برمي‌گيرد. چنين کمپين‌هايي نيازمند علني کردن داده‌هاي شرکتي حساسي هستند که قبل از آن محرمانه بودند. علاوه بر اينها، مبالغ ميانگين به دست آمده از ديگر پلت‌فرم‌هاي تامين سرمايه جمعي خرد کمتر از ميزان سرمايه‌اي است که ويو براي آينده خود به آن نياز دارد. شايد گزينه تامين سرمايه جمعي خرد را بتوان با حمايت يک سرمايه‌گذار فرشته يا سرمايه‌گذاري خطرپذير در آينده، ترکيب کرد.مانوئل در مسير جلسه، هر سه گزينه را مرور کرد. او چطور مي‌توانست نياز به يک تامين مالي ديگر را تنها دو ماه بعد از تامين مالي قبلي به اعضا توضيح بدهد؟ آيا الان زمان مناسبي براي تامين سرمايه جمعي خرد است؟ آيا بهتر است گزينه‌هاي سنتي بيشتري را بررسي کند؟ اگر خودش را جاي سرمايه‌گذاران بگذارد، تامين سرمايه جمعي خرد چه مزايا و چه معايبي براي آنها دارد و او چطور مي‌تواند نگراني‌هاي آنها را در مورد سرمايه‌گذاري از اين طريق به حداقل برساند؟