مقامات هندي اعلام کردند پرداخت پول نفت ايران از طريق بانک‌هاي اروپايي غيرممکن است

تاریخ انتشار : 1397/04/04

مقامات هندي اعلام کردند: با توجه به جلسه اي که با بانکداران فرانسوي، آلماني و بريتانيايي داشتند، امکان پرداخت پول نفت به ايران از طريق بانک هاي اروپايي تقريبا غير ممکن است.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker) به نقل از رويترز، چند منبع دولتي هند اعلام کردند که هند قصد دارد بخشي از پرداخت هاي نفتي خود به ايران را به روپيه انجام دهد. اين تصميم در راستاي پيدا کردن راه حلي براي فاصله گرفتن از فشارهاي اقتصادي ايالات متحده بر روي تهران است.

يکي از منابع گفت: ما به دنبال رونق بخشيدن مکانيزم روپيه هستيم و بايد خودمان را آماده کنيم. منبع ديگري گفت: بانک مرکزي هند تصميم نهايي را در مورد پرداخت ها به روپيه در قبال خريد نفت ايران را اتخاذ خواهد کرد.

اين منبع خاطر نشان کرد که با توجه به فرصت ۶۰ روزه اعتباري پالايشگاهاي نفتي هند براي انجام پرداخت هاي خود به ايران، درخواستي از آنها مبني بر قطع کردن واردات نفت از ايران نداشته ايم.

اين منبع گفت: بعد از نشستي که با بانکداران فرانسوي، آلماني و بريتانيايي داشتيم، هيات هندي متوجه شد که تقريبا استفاده از بانک هاي اروپايي براي پرداخت پول نفت به ايران غير ممکن است.

پيش از اين «سوشما سوآراج» وزير خارجه هند در ديدار با همتاي ايراني خود گفته بود که هند به تحريم هاي اقتصادي آمريکا عليه تهران توجهي نمي کند و فقط تابع تحريم هاي سازمان ملل است.

هند سومين مشتري بزرگ نفتي ايران است و پالايشگاهاي اين کشور به طرز قابل توجهي وابسته به نفت خام ارزان ايران هستند و پالايشگاه هاي هندي در سال گذشته مالي اين کشور ۲۷.۲ ميليون تن نفت از ايران خريداري کردند که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱۴ درصد افزايش نشان مي دهد.

بر پايه اين گزارش، پيش از اين هم در زمان دولت اوباما رييس جمهور آمريکا با توجه تحريم هاي اقتصادي سال ۲۰۱۲ ميلادي عليه تهران، هند و ايران براي تسويه حساب نفتي از راه هاي جايگزين از قبيل سيستم پاياپاي استفاده مي کردند و هند به ارزش ۱۰.۵ ميليارد دلار از ايران کالا وارد کرد که اکثر آن نفت خام بود و در مقابل ۲.۴ ميليارد دلار کالا به ايران صادر کرد.