افزايش حجم تسهيلات اعطايي بانک‌ها/ وام قرض‌الحسنه ۲۸ درصد رشد کرد

تاریخ انتشار : 1397/04/23

بررسي آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور حاکي از آن است که مبلغ کل تسهيلات اعطايي در سال ۹۶ نسبت سال ۹۵ رشد ۱۸.۹ درصدي داشته است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بررسي جديدترين آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور در سال ۹۶ نشان مي‌دهد که مانده تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري ۱۰۸۲۳.۲ هزار ميليارد ريال بوده که نسبت به سال ۹۵ که ۹۱۰۱.۱ هزار ميليارد ريال بود ۱۸.۹ درصد افزايش يافته است.

همچنين تسهيلات قرض‌الحسنه ۵.۵ درصد از کل تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري قرض‌الحسنه را تشکيل داده و حجم عمده عملکرد تسهيلاتي بانک‌ها مربوط به مشارکت مدني با ۳۷.۸ درصد و فروش اقساطي با ۲۶.۵ درصد است.

به لحاظ عددي در سال گذشته ۵۹۵.۲ هزار ميليارد ريال از کل تسهيلات اعطايي بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور قرض‌الحسنه بوده که اين ميزان نسبت به سال قبل از آن که ۴۶۲.۷ هزار ميليارد ريال بوده، ۲۸.۶ درصد رشد نشان مي‌دهد.

با وجود اينکه از تيرماه سال ۹۴ آمار تسهيلات اعطايي بانک‌ها به تفکيک عقود مرابحه و استصناع به انواع تسهيلات اعطايي به تفکيک عقود اسلامي اضافه شده، اما در سال ۹۶ سهم استصناع از تسهيلات پرداخت شده بانک‌ها و موسسات اعتباري صفر بوده ولي منابع مرابحه ۸.۱ درصد بوده است.

وضعيت بانک‌هاي تجاري

بر پايه اين گزارش، تسهيلات پرداخت شده در بانک‌هاي تجاري کشور در پايان سال ۹۶ متفاوت بوده به نحوي که ۷.۵ درصد از وام‌هاي بانک‌هاي تجاري قرض‌الحسنه بوده که رقم آن ۱۲۷.۹ هزار ميليارد ريال بود. ميزان تسهيلات اعطايي قرض‌الحسنه بانک‌هاي تجاري در سال قبل از آن ۱۰۲.۳ هزار ميليارد ريال بوده است.

در بانک‌هاي تجاري کشور، سهم عمده تسهيلات پرداختي مانند بانک‌ها و موسسات اعتباري مربوط به فروش اقساطي به ميزان ۳۲.۲ درصد است که رقم آن ۵۵۱ هزار ميليارد ريال در پايان سال ۹۶ بوده است. اين ميزان در سال قبل از آن ۲۹۶.۹ هزار ميليارد ريال بود.

۲۲.۵ درصد تسهيلات بانک‌هاي تجاري به رقم ۳۸۶ هزار ميليارد ريال در اسفند ماه سال گذشته به صورت مشارکت مدني پرداخت شده که اين رقم در اسفندماه سال قبل از آن ۴۷۷.۴ هزار ميليارد ريال بوده است. به صورت کلي، سهم عمده تسهيلات پرداختي بانک‌هاي تجاري در سال ۹۶ به فروش اقساطي و مشارکت مدني اختصاص يافته است.

وضعيت بانک‌هاي تخصصي

همچنين بررسي عملکرد بانک‌هاي تخصصي در پرداخت تسهيلات به بخش‌هاي مختلف در پايان سال ۹۶ نشان مي‌دهد که ۲.۵ درصد تسهيلات اعطايي به ميزان ۵۹.۵ هزار ميليارد ريال در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که اين رقم در پايان سال قبل از آن ۴۷.۳ هزار ميليارد ريال بود.

بزرگترين بخش تسهيلات پرداخت شده در بانک‌هاي تخصصي کشور مربوط به فروش اقساطي مي‌شود به نحوي که در پايان سال گذشته ۵۷.۲ درصد کل تسهيلات اعطايي اين بانک‌ها به رقم ۱۳۶۳.۲ هزار ميليارد ريال در بخش فروش اقساطي بوده و اين رقم در اسفندماه سال ۹۵ به ميزان ۱۲۴۱.۷ هزار ميليارد ريال بود.

بانک‌هاي تخصصي نيز در بخش مشارکت مدني تسهيلات قابل توجهي پرداخت کرده‌اند به نحوي که ۱۷.۹ درصد کل منابع تسهيلاتي اين بانک‌ها در پايان سال ۹۶ به ميزان ۴۲۷.۱ هزار ميليارد ريال در اين بخش پرداخت شده است.

وضعيت بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري

در بخش بانک‌هاي غيردولتي و موسسات اعتباري نيز ۶.۱ درصد تسهيلات پرداخت شده در پايان سال ۹۶ به ميزان ۴۰۷.۸ هزار ميليارد ريال به عنوان قرض‌الحسنه و ۴۷.۸ درصد کل اعتبارات ارائه شده به متقاضيان در بخش مشارکت مدني به رقم ۳۲۷۹ هزار ميليارد ريال بوده است.

پوريا صادقي