افزايش سرمايه بانک‌ها با استمهال از صندوق توسعه ملي

تاریخ انتشار : 1397/04/24

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بر ضرورت افزايش سرمايه بانک ها تاکيد کرد و گفت: استمهال از صندوق توسعه ملي دست بانک ها براي تسهيلات دهي به بخش توليد را باز مي کند.

شهباز حسن پور بيگلري در گفتگو با ايبِنا، با تاکيد بر ضرورت حمايت از بانک ها در راستاي افزايش سرمايه آنها، اظهار داشت: با توجه به نوسانات اخير بانکي حمايت از افزايش سرمايه آنها مي تواند قدرت تسهيلات دهي را در شبکه بانکي افزايش دهد.

نماينده مردم سيرجان و بردسير در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه اقتصاد ما بانک محور است و افزايش سرمايه آنها بايد مدنظر قرار بگيرد، افزود: به طور حتم در محدوديت هاي مالي ارايه تسهيلات روند کُند پيدا کرده و حتي متوقف خواهد شد.

وي با اشاره به نقش تعيين کننده تسهيلات بانکي در توسعه اقتصادي کشور و رونق توليد ادامه داد: با توجه به رکودي که در حوزه توليد رخ داده و مشکلاتي در بازپرداخت تسهيلات به وجود آمده به نوعي کفايت سرمايه بانک هاي ما از استاندارد خود کمتر شده، از اينرو مشکلات عديده اي در حوزه بانکي رخ داده است.

اين نماينده مردم در مجلس دهم با تاکيد بر ضرورت افزايش سرمايه بانک ها به هر طريق ممکن، تصريح کرد: طبق اسناد بالادستي  به بانک هاي دولتي مجوز داده شده که ضمن اينکه از بنگاه‌داري فاصله بگيرند و تمام منابع و مصارفي را که در اين حوزه ها سرمايه گذاري کرده اند را بفروشند و به موضوع افزايش سرمايه خود بپردازند.

وي با بيان اينکه بانک هاي دولتي اجازه دارند که با فروش اموال برخي از دستگاه ها به افزايش سرمايه خود اقدام کنند، گفت: افزايش سرمايه بانک ها تراز تجاري آنها را افزايش مي دهد. حسن پور بيگلري تصريح کرد: افزايش سرمايه بانک ها به کفايت سرمايه آنها کمک کرده و به نوعي اعتبارسنجي آنها در رنکينگ بانک هاي دنيا موجب مي شود که بتوانيم نسبت به جذب سرمايه هاي خارجي در حوزه هاي بانکي اقدام کنيم.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: بايد از منابع سپرده هايي که در صندوق توسعه ملي موجود است و از ساير سپرده هايي که ما مي توانيم به صورت اهرمي براي اين حوزه استفاده کنيم، در راستاي افزايش سرمايه بانک ها اقدام کنيم.

  •